Изкуство

"Да ходиш по вода" – зад магията на Плаващите кейове

Чувството му за хумор и самоирония изигра голяма роля филмът да изглежда по този начин.

"Да ходиш по вода" – зад магията на Плаващите кейове

Снимка: Авторът

"Да ходиш по вода" на Андрей Паунов е първият документален филм, който открива София Филм Фест в 23-годишната му история. Това също така е филм, който отговаря на въпроса колко точно е голям големият артист Кристо. Също така дава отговор на въпроса какъв човек е той. Не на последно място, това е и филм, който разкрива механизмите зад магията, която преживяхме на Лаго д'Изео преди две години. Филм, който показва усилията, страстта, потта, дъжда, вятъра, загубените деца, променените в движение мерки за сигурност и в крайна сметка – невероятния успех на проекта "Плаващите кейове".

В тази история видими са трима души – артистът Кристо, човекът Кристо и Владимир Явашев. Племенникът на Кристо Явашев е не само главният му помощник в организацията на проекта, не само сам по себе си колоритен и очарователен образ, той е и основната фигура, чрез която се разкрива човешката страна на големия артист. Предизвикващите усмивка закачки между двамата, пресилените караници, трогателната грижа на по-младия към по-възрастния, цялата динамика на отношенията помежду им е основата, върху която се гради разказът за човека Кристо.

В същото време за артиста Кристо говорят овациите на публиката, мащабите на проектите и въображението му, цените на произведенията, с които той финансира проекта, възхищението на хората навсякъде, където се появи сухата трескава фигура с развята бяла коса. Безценни мигове е уловила камерата на Паунов – нежеланието на Кристо да отиде на приема за откриването на Кейовете, въпроса му към Владимир дали е подходящо облечен и после... блъскането на важните особи да достигнат до него, опитите им да го подсетят, че трябва да ги познава, настояването им да се снимат с него...

Огромен материал (над 700 часа) е бил заснет, обработен, изгледан и пресят, за да бъде разказана тази история в крачка. Самият Кристо е взел участие в работата върху филма. "Но той се отнася с уважение към другия творец. Няма цензура. Чувството му за хумор и самоирония изигра голяма роля филмът да изглежда по този начин. За мен най-ценното беше да се направи триизмерен портрет на един човек с всичките му странности", казва Андрей Паунов и ние не можем да не се съгласим, че е успял.

7 български филма, които да гледаме на София Филм Фест