ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

„Фаворитката“ – хубава дума в женски род

„Фаворитката“ – хубава дума в женски род
СПОДЕЛЕТЕ ТАЗИ СТАТИЯ

Заглавието на този филм звучи много по-изразително и вярно на български, отколкото в оригинал, тъй като в английския The Favourite се отнася еднакво и до двата пола, а в случая женският род е ключов. С десет номинации за "Оскар" и няколко стотин (няма грешка) други награди и номинации, това безспорно е един от най-забележителните филми на годината. И без да се обиждаме по женски, но това е история, в която формата силно доминира над съдържанието.

Затова пък каква форма! Филмът е сниман в имението Хатфийлд хаус, което е декор в над 30 филма през последния половин век, но във „Фаворитката“ изглежда особено прекрасно и декадентски разкошно. Особеният маниер на снимане, като в „рибешко око“, събира във всеки кадър почти цялата стая и сред изобилието от гоблени, килими, дърворезба и цветни букети хората просто биха се изгубили. Ето защо любимата ми художничка по костюмите Санди Пауъл (с три оскара зад гърба си и пак номинирана) е намерила гениално решение – всички костюми във филма са черно-бели.

Това е и добро начало за описанието на самите герои, тоест героини. Трите водещи женски персонажа са кралица Ан, нейната фаворитка, любимка и любовница лейди Сара, графиня Марлборо, и братовчедката на графинята, младата и очарователна Абигейл. Трите актриси в ролите са Оливия Колман, Рейчъл Вайс и Емили Стоун, и трите с номинации за "Оскар". Ясно е коя какво играе. Кралицата е болна и капризна, лейди Сара е целеустремена и решителна, а Абигейл е страдаща, но коварна. Трите жени са много по-интересни и неразгадаеми от мъжете във филма, водят по-сложен и смислен живот и определено са далеч по-мъжествени, особено лейди Сара, която през повечето време е облечена с мъжки костюм. На фона на своите черно-бели рокли със строги графични елементи, трите жени са доста пъстри в емоциите си. Мъжете, напротив, с разкошните си перуки, напудрени лица и атлазени жилетки, са наивни и глупави като деца.

Историята е семпла и ясна от петата минута натам – Абигейл се появява в кралския двор при богатата си и по-възрастна братовчедка, за да си проправи с коварство път към сърцето и леглото на кралицата. Този любовен триъгълник, впрочем, е исторически факт, но филмът не се придържа особено много към реалностите на времето. Това е просто един фарс, направен в прослава на жените с много хумор, фанфари, безпощадна ирония и холивудски размах. Достойно по мащаба си творение на режисьора Йоргос Лантимос, досега известен с доста по-скромни и умни филми. И тъй като и най-големият кинорежисьор има право да сбъдне някоя ексцентрична мечта с милионите на Холивуд, тази поне е забавна. И в женски род.

 

Родена с „риза“ (увита в плацентата), което навсякъде по света е знак за голям късмет. Майка й четяла в болницата „Време разделно“ и я кръстила Елица. Нашата Елица обича да се смее – случвало се е много пъти приятели да я разпознават по смеха – идва от другия край на заведението. Така е научена вкъщи – сдържа гласа си, когато е ядосана, но никога не спи...