ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

„Негар“, или жената-чудо от Иран

„Негар“, или жената-чудо от Иран

Жените в Иран имат по-различен статут от тези в арабския свят, дори и само защото са от друга етническа група. Те са предприемчиви, решителни, приказливи и безстрашни пред мъжете, които държат формалната власт в семейството и в света. Освен това повечето актриси в иранските филми са невероятно красиви. При това, поне в случая с Негар, едноименната главна героиня на филма, почти с чисто лице, но с толкова грижливо изписани устни и вежди, че по-скоро е много майсторски грим. Ефектът във всеки случай е впечатляващ. И така Негар, млада и красива, с дънки, напъхани в ботушите, развяващо се палто и небрежно заметнат върху косата шал, тръгва да разследва сама смъртта на баща си. Официалната хипотеза е, че баща й се е самоубил, но Негар и майка й не искат да повярват. Баща й никога не би ги оставил на произвола на съдбата, а истината е, че в Иран мъжът винаги е икономически важният фактор в семейството. Изправени пред безмилостната съдба да останат на улицата без собствен дом и да разчитат на милостта на роднините, двете трябва поне да разберат кое е довело мъжа в къщата до толкова крайно решение. На пръв поглед филмът започва като битова драма.

В първите минути в кадъра има и един наблюдател, който разказва историята – това, а и други елементи във филма ми заприличаха на Франсоа Озон. Изобщо филмът силно напомня на европейско или дори холивудско кино, вярно не от най-касовото, но затова пък с доста елементи на мистичен трилър, екшън и дори филм на ужасите. Зад сцените на отмъщение вероятно са закодирани реално съществуващи в Иран проблеми – зависимостта на жените от мъжа в семейството, безсилието на домакините да защитят интересите си в света, все още живата традиция на кръвното отмъщение, дори и търговията на черно със състезателни коне.

Негар е нещо като иранската версия на жената-чудо. След като се оказва, че в живота й няма мъж, който да я защити, тя поема правосъдието в свои ръце. Актрисата Негар Джавахериян е просто идеална за тази роля – с каменно лице тя минава през всички житейски ситуации и си позволява да крещи само пред майка си и леля си. Това впрочем изобщо не е ирански патент. Още един женски филм на фестивала „Менар“, който ни разкрива напълно неочаквани лица на жената от Близкия Изток – силна и красива.

Родена с „риза“ (увита в плацентата), което навсякъде по света е знак за голям късмет. Майка й четяла в болницата „Време разделно“ и я кръстила Елица. Нашата Елица обича да се смее – случвало се е много пъти приятели да я разпознават по смеха – идва от другия край на заведението. Така е научена вкъщи – сдържа гласа си, когато е ядосана, но никога не спи...