Изкуство

Костюмите във филма „Вдън горите“

В киното няма нито един жанр или филм, в който костюмите да не са от първостепенно значение, но в приказното кино предизвикателствата пред дизайнерите със сигурност са по-големи, а фантазията им не се спира пред нищо.

Костюмите във филма „Вдън горите“

В киното няма нито един жанр или филм, в който костюмите да не са от първостепенно значение, но в приказното кино предизвикателствата пред дизайнерите със сигурност са по-големи, а фантазията им не се спира пред нищо. Колийн Атууд, художничка по костюмите във „Вдън горите“, има три награди „Оскар“ за работата си и със сигурност е най-добрият избор за филм от този вид.

Отидох да гледам „Вдън горите“, след като бях чела за работата на Колийн и за костюмите, които е създала. Тя вече има номинации за всички главни филмови награди този сезон и това не е случайно – всеки костюм във „Вдън горите“ е абсолютно перфектен, създаден да бъде част от една приказна горска реалност и по цвят, и като материя. Някои от творенията на Колийн за този филм са нейни патенти и не са се появявали на екран никога преди. Ето някои интересни факти около костюмите на главните герои.

Дрехите на вещицата са уникални по своята структура. Роклята й е направена така, че да прилича на дървесна кора. За целта върху шифон са залепени тънки ивици кожа, което е патент на Колийн Атууд, и после платът е опънат върху специална мрежа, за да се ушие рокля. Другата рокля на вещицата е подобна, но в светли цветове, за да се подчертае промяната в самата героиня.

Дрехите на Пепеляшка се отклоняват от канона на приказната история. Полите й са по-къси отпред, за да е лесно на героинята й да тича. Цветовете на нейната рокля са свързани с историята и плачещата върба на гроба на майка й – зелено и златно.

Костюмът на Рапунцел подсказва и без думи за съдбата на момичето, израснало в плен – цялата й рокля е опасана във въжета. Отделна история е нейната коса. Дългата 6 метра и тежка три килограма плитка на Рапунцел е направена от истински коси, внесени от Германия. Изкуствената коса изглежда неестествено лъскава на изкуствена светлина и затова Рапунцел носи истинска плитка. Самата актриса седмици наред репетирала как да се движи и да изглежда нормално с толкова много коса около себе си, и държала да я сплита сама.

С костюма на Джони Деп в ролята на вълка Колийн почти нямала проблеми – тя работи с актьора от 25 години и познава отлично вкуса му. Идеята й била едновременно да му направи елегантен костюм, но с вълнени детайли като козина, без всъщност да го облича в истинска кожа. Нейна идея са и ушите, които се подават от шапката.[[more]]Костюмите на всички други герои също заслужават внимание. Червената шапчица всъщност не е с шапка, а с червена пелерина с качулка – както е в класическите илюстрации на приказката. Малкият Джак е с панталон и жакет, ушити от плат, който е почти идентичен с дървесна кора. Всички останали герои също са в дрехи с дървесни  цветове, като колкото по-навътре отиват, толкова повече облеклото им наподобява цветовете на гората.

Дори и без да се вглеждаме внимателно, костюмите въздействат като част от историята, но ако се загледате в детайлите, ще откриете още много любопитни елементи, родени от фантазията и труда на онези неизвестни като име хора в киното, без които то не може.