ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Ренесансът на големия екран

Дългоочакваната нова лента на гениалния режисьор Андрей Кончаловски най-после достигна българските киносалони. „Грехът на Микеланджело“ е не само задължителен за гледане, но и идва паралелно с още един филм за европейската културна история – „Аз, Леонардо“ на режисьора Хесус Гарсес Ламберт – сякаш за да потвърди, че сме свидетели на ренесанса на качественото кино.

Премиерата на филма „Грехът на Микеланджело" се състоя на 27 октомври миналата година, в деня на закриването на Римския филмов фестивал. Тогава критиците определиха филма, разказващ за Микеланджело, като ​​един от най-очакваните и обещаващи филми на 2019 година. През юли копие на филма бе подарено на папа Франциск от руския президент Владимир Путин по време на среща в Италия. Андрей Кончаловски неслучайно избира Рим за премиерата, тъй като италианският гений Микеланджело е живял и работил в края на 15 и 16 век именно във Вечния град. Филмът е заснет в Италия, повечето роли са изиграни от местни актьори – професионални и непрофесионални.

Андрей Кончаловски е космополит, един от най-многостранните, неочаквани и дълбоки режисьори на нашето време, гражданин на света, когото ще запомним не само със „Сибириада“ и „Дворянско гнездо“, с цикъла му „Гении“, но и с жанровите американски произведения „Влакът беглец“ с Ерик Робъртс и „Танго и Кеш“ със Силвестър Сталоун и Кърт Ръсел.

„Грехът на Микеланджело“ за Кончаловски очевидно е най-значимият късен филм, най-скъпият и труден за производство. Снимайки на чужд език, в чужда държава, той леко променя подхода към киното. В главната роля ще видим Алберто Тестоне – непрофесионален артист, а по професия зъболекар (въпреки че участва в няколко филма, той се изявява повече като режисьор и продуцент).

„Моят филм не е размисъл върху творчеството на Микеланджело", обяснява Кончаловски. „Моята задача беше да покажа човека на Ренесанса, който е бил блестящ художник и в същото време обикновен човек със своите слабости, страхове и недостатъци. Всъщност аз не се интересувам от таланта на Микеланджело като такъв, а от самия герой и връзката му с епохата, изпълнена с вдъхновение и красота и в същото време кървава и жестока.“

Интересно би било да се сравни историята на Микеланджело с друг художник, чието име се свързва с биографията както на самия Кончаловски, така и на неговия приятел Андрей Тарковски – с историята на твореца в едноименния филм „Андрей Рубльов“ (двамата съвместно създават сценария за известния филм). Самият Кончаловски си спомня това сякаш случайно наред с други неща: „Да снимаш филм за Микеланджело е не по-малко трудно, отколкото за Рубльов. И докато работех над сценария, изведнъж си спомних, че аз самият писах и за Рубльов. По този начин възникнаха паралелите между двамата автори и темите.

И прилики наистина могат да бъдат открити. И в двата филма например в центъра на сюжета присъства огромно символично нещо, което обикновените хора се опитват да овладеят – в „Андрей Рубльов“ това е камбаната, а в „Грехът на Микеланджело“ има мраморен блок, наречен Чудовището, който каменоделците се опитват да свалят от планината.

И още един филм, който не трябва да пропускаме...