Изкуство

Ретроспекция на Фелини на Киномания

Ретроспекцията на Фелини е един от акцентите от тазгодишната Киномания, която се открива официално на 14 ноември. Седмица преди това можем да гледаме филмите на големия италиански режисьор на безплатни прожекции в кино Одеон, а заглавията са подбрани от Италианския културен институт по повод 20 годишнината от смъртта на режисьора.

Ретроспекция на Фелини на Киномания

Ретроспекцията на Фелини е един от акцентите от тазгодишната Киномания, която се открива официално на 14 ноември. Седмица преди това можем да гледаме филмите на големия италиански режисьор на безплатни прожекции в кино Одеон, а заглавията са подбрани от Италианския културен институт по повод 20 годишнината от смъртта на режисьора. В рамките на ретроспекцията ще можем да видим някои от най-големите филми на Фелини: „Амаркорд", "Белият шейх, "Пътят", "Нощите на Карибия", "Изкушението на господин Антонио" и "Клоуните", "Сладък живот", "Джулиета на духовете", "8 и половина", "Рим" и "И корабът отпътува". По още една прожекция филмите ще имат и след 14-ти ноември в кино Люмиер.

Федерико Фелини е едно от най-големите имена на италианското и световното кино. Пътят в професията му е открит от друг голям майстор – Роберто Роселини, с когото работят по „Рим, открит град“ , „Паиза“ и „Любовта“. Първият му самостоятелен пробив в киното е „Пътят“ 1954 г., който печели Сребърен лъв във Венеция и Оскар за чуждестранен филм. Това е първият филм, в който играе съпругата на Фелини – Джулиета Мазина, която впоследствие прави и една от най-силните си роли в „Нощите на Кабирия“. Следва срещата му с големия Марчело Мастрояни, която ражда още един легендарен творчески дует и филмите „Осем и половина“ и „Сладък живот“ – и двата - скандални, и двата – шедьоври.

В интервютата, които дава, Фелини често признава, че му е трудно да говори за себе си и че филмите, които прави, говорят за него по-добре. В тях наистина има много автобиографични елементи, но също и много наблюдения върху живота на родната му Италия, които често не се харесват на мнозина. Възприеман е меко казано противоречиво, а големите му филми, най-вече Dolce Vita повдигат болни за обществото въпроси и разбунват духовете като никога дотогава.

Ако не сте гледали някой от филмите на Фелини или сте ги позабравили, сега е моментът да си спомним за него.