Изкуство

Ще се разкрие ли изобщо убийството на Черната далия?

С две думи – американски ноар.  

Ще се разкрие ли изобщо убийството на Черната далия?

Първото, което направих, след като гледах първия епизод на минисериала по действителни събития „Аз съм нощта“, беше да отворя сто сайта и да видя коя е Черната далия. След втория вече потропвам с пръсти по лаптопа и нямам търпение за третия.

Заради любопитството ми още в началото пътищата ни с Пати Дженкинс („Жената чудо“), която режисира тези 6 епизода разплитане на мистерията, се разделиха, но е за добро – става ми още по-интересно. Все още от пъзела ни е подхвърлила само ъгълчетата, но рамката вече се оформя. Мъже с шлифери и меки шапки, дебнещи от сенките, странни диалози и изпуснати думи, морга, смърт, опасности, колекция картини, непроявени филми, уиски, дрога, замъглени съзнания и едно момиче, което не подозира нищо, като една Червена шапчица върви из страшната гора с нейното червено палтенце и червени обувчици така, че да се забелязва от всички. С две думи – американски ноар.  

Убийството на Черната далия е мистериозно престъпление, извършено с хирургическа точност на 15 януари 1947 година. Жертвата зад псевдонима е Елизабет Шорт. Било е толкова ужасно, загадъчно, картинно, сюрреалистично, потресаващо и широко оповестено, че психопати от цялата страна са се надпреварвали да си „признават“, че са убили Елизабет, за да спечелят слава и да влязат в историята.

Действието в „Аз съм нощта“ се развива в началото на 60-те години, когато убийството на Черната далия отдавна не вълнува никого. Пати Дженкинс отново наема Крис Пайн („Жената чудо“), който тук има далеч по-големи възможности да демонстрира драматичен актьорски потенциал в стил „Истински детектив“. Героят му Джей е фоторепортер на таблоид в Лос Анджелис и ветеран от корейската война, който навремето е работил по историята на убийството, но днес е по-скоро папарак, поддържащ поне две зависимости – дрога и алкохол. 

Другото ъгълче е Пат (Индия Ийсли) – 15-годишно момиче от смесена раса, което живее в Невада. Пат е отгледана като „негърка“, стои на задните седалки в автобуса, но нито черните, нито белите я приемат за своя. Нейното ежедневие е белязано от напълно легалните расизъм, дискриминация и презрение към всякакво различие, характерни за епохата, и въпреки това е добро дете, възпитано и учтиво. Пат постоянно я наблюдава един мъж от една кола, но майка й (Голдън Брукс) я уверява, че това не е повод за тревога. Когато Пат разбира, че е осиновена и решава да търси родителите си, за да получи някаква идентичност, ни се подхвърля третото ъгълче на пъзела – дядо й е известен гинеколог в Лос Анджелис. Д-р Джордж Ходел (Джеферсън Мейс) е загадъчен и живее в голяма къща, от която човек го побиват тръпки. Той я кани да се видят и тя тръгва към Лос Анджелис като една Дороти, напускаща Канзас към неизвестното.

Очевидно е, че двамата – Джей и Пат – ще пресекат пътищата си. Как обаче всичко това има отношение към неразкрито убийство отпреди двайсетина години, има време да се разкрие постепенно. Засега мога да кажа, че младата Индия Ийсли е звездата на филма – играе обезоръжаващата уязвимост на героинята си така, че ми се иска да й подвикна да внимава. Сценарият (Сам Шеридън) до момента не й дава кой знае каква възможност отвъд това да гледа стреснато, но и това е достатъчно, за да се види, че Индия има талант.

И точно, когато действието се забавя и Пат някак си се загубва в гората – бам! Кони Нилсeн се появява като постоянно пияната бивша съпруга на д-р Ходел, за да хвърли дори още смут в душата на момичето.

"Аз съм нощта" се намира в HBOGO и HBO. 

 

Всичко, което трябва да знаете за продължението на "Жената чудо"