Изкуство

Защо трябва да гледаме "Малки жени"?

"Коледа няма да е Коледа без  подаръци"

Определено мога да се съглася с първите думи от новата екранизация на "Малки жени": "Коледа няма да е Коледа без  подаръци", защото филмът на Грета Гъруиг доказа, че очакваната от поколения любители на трогателната история на красивите, но бедни сестри Марч премиера, си е заслужавала търпението. 

Най-новата от многото адаптации на едноименния роман на Луиза Мей Олкът подхожда към писания текст с нетърпелив ентусиазъм, а не с плахо благоговение. Лентата е достатъчно близка до романа, за да задоволи изискванията на преданите на книгата, но същевременно е модерна и изобретателна, за да отговори на очакванията на жадните за феминстки послания зрители. Без да прибягва до осъзнат анахронизъм или маниерен антиквариазъм, Гъруиг създава история, която отразява традициите на XIX век, но ги интерпретира по пленително модерен начин. Защото всяка от сестрите Марч може да бъде както най-добрата ни приятелка, така и най-опасната ни конкурентка. 

Част от тази свежест идва от актьорския състав, който изобилства от млади таланти (Ема Уотсън, Флорънс Пю и Тимъти Шаламе), които показват завиден апетит към дрехи, книги, печива и приключения. В центъра на тази красота е Сърша Ронан. Тя играе Джо Марч, втората от четирите сестри, които живеят в Конкорд, Масачузетс по време на Гражданската война. Красотата на сестринската привързаност е толкова естествена и трогателна, а веселата интимност и споделеност на дребни тайни и вълнения е истинска радост за зрителите. Надничаме през развеселените очи на потенциални ухажори и добронамерени съседи, както и през зоркия поглед на много богатата леля, изиграна безупречно от Мерил Стрийп.

Новата екранизация талантливо и по наистина подходящ начин адаптира едно от най-големите съкровища на популярната американска литература за съвременното поколение. Това ни дава и надежда, че завладяващият "Малки жени" ще има богат и дълъг "филмов живот". Алкот проследява съдбите на героините хронологично, а Гъруиг (подпомагана от умелия монтаж на Ник Хюи и музикалния акомпанимент на Александър Десплат) поддържа искрата чрез асоциии и спомени, като "разбърква" изходния текст, за да създаде изключителен филм.

 

Защо постерите на "Малки жени" не се харесаха на феновете?