ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

"Журнал 64", един трилър по скандинавски

"Журнал 64", един трилър по скандинавски
СПОДЕЛЕТЕ ТАЗИ СТАТИЯ

След Стиг Ларшон скандинавските литературни трилъри шестват триумфално по света, като екранизациите им също имат грандиозен успех.

Наскоро на български излезе седмата(!) книга на датчанина Юси Адлер-Олсен за отдел Q и Карл Мьорк, но тук ще стане дума за четвъртата част от сагата и филма по нея – "Журнал 64", режисиран от Кристофър Бое и с награда "Робърт" (датски еквивалент на "Оскар") за поддържаща мъжка роля (оценките също са доста високи).

Набързо за контекста: Карл Мьорк (Николай Лие Каас) е ръководител на отдела за "студени досиета" Q, интровертен и сприхав самотник, но и блестящ професионалист (напомня много на Сега Норен от култовия "Мостът", но евентуалния му аутизъм не е във фокус). Помагат му вярната, компетентна и чаровна секретарка Роуз (Йохане Луис Шмит) и заместникът му Асад (Фарес Фарес), висок жилав мъж с едри черти и пъргав ум, който е решил най-накрая да напусне мазето на игнорирания от шефовете отдел.

Завръзката на сюжета е откриването на тайна стая в стара кооперация с три мумифицирани тела. Карл е намусен и сърдит на партньора си заради напускането, но интригата завърта. Темата първоначално е близка на всяко момиче – абортите. Независимо обаче дали си "pro life" или "pro choice", в развитите и модерни правови държави отдавна има консенсус, че жената разполага със своето тяло (Е, тук наскоро политик направи срамно и нелепо изказване, затова повтарям – в развитите и правови държави).

Фабулата придобива още по интересен характер – авангардна наука, старо нацистко минало (тази скандинавска рана е добре изследвана и от Стиг Ларшон), неморален и притаил се учен фанатик, евгеника. В очите на злодея жената е просто репродуктивен организъм, чрез който той може да влияе на бъдещето. Не е толкова фантастично и е много опасно, но Карл и Асад предотвратяват пъкления замисъл. Засега.

Автор: Бистра Андреева


"Бен се върна" – Джулия Робъртс като майка