Ретро

Изстрадана красота

За жертвите и смелостта да кажеш "Не!"

Нито книгите, нито театърът, нито дори модните списания не са извършвали такива метаморфози с женската външност, както киното.

В нямото кино филмовите звезди са бледи и приличат повече на мумии. Причината за това се крие в несъвършенството на оборудването. Тогавашните филмови камери просто не са успявали да уловят разнообразието от полутонове, характерни за реалния живот. За да не изглеждат лицата във филма като размазани светли петна, актрисите са били гримирани по възможно най-контрастния начин. Като маски на Пиеро. Това, което е изглеждало красиво на екрана, в живота е било истински плашещо: събрани устни, избелена кожа, очи, силно подчертани с черен туш. Но модерните жени в онези времена не са се спирали пред това – те са искали да изглеждат именно като героините от екрана. Те са искали да бъдат част от филма и точка.

Оттогава е все така. Киното предлага на публиката модели за подражание. За да има на кого да приличаме. Днес папараците постоянно улавят в кадър „невзрачните“ звезди, отиващи до кварталния фитнес в спортно облекло или притичващи до ъгъла за кафе и сандвич. В златния век на Холивуд това обаче е било немислимо. Богините е трябвало да бъдат богини двадесет и четири часа в денонощието. Тяхната красота е била измислена и внимателно проектирана.

За да постигнат идеала, филмовите икони са премахвали зъби, пристягали са се в задушаващи корсети, отстранявали са ребра, избелвали са лицата си с агресивни химикали и са се борили с бръчките, опъвайки косата си нагоре до болка.

Пухкавият сфинкс

Грета Гарбо – призната за еталон на женската красота в Европа – в началото не се вписва в холивудския свят. Шефът на Metro-Goldwyn-Mayer – Луис Б. Майер, наричан просто L. B., е бил доста строг с нея: „Тук не харесваме дебеланките!“. Актрисата е била принудена да свали четиринадесет килограма и напълно да подмени гардероба си.

За да се създаде аристократичния ù образ, лицето ù е било избелвано, като на японска гейша. Променена е естествената форма на веждите ù до високо заоблена – за по-тайнствено излъчване. А за да засили ефекта на мистериозност, Грета е нанасяла под веждите си бели сенки. Именно Гарбо внася в модата дългите изкуствени мигли, които почти припокриват веждите. Вярно е, че самата актриса не използва такива, защото нейните естествени са толкова дълги, че един от първите оператори, с които работи, дори предлага леко да ги намалят, което той по-късно си спомня като светотатство. Така се ражда образът на „шведския сфинкс“: порцеланова кожа, остри скули, тънки устни, вежди като струни и всеразбиращ циничен поглед.

Има още...


Сбогом, Кармен!

Ако Гарбо е трябвало да пожертва само веждите и килограмите си, то на Рита Хейуърт се е наложило да се подложи на пълна програма. Родената испанка Маргарита Кармен Кансино е имала външността на класическа Кармен: смугла кожа, черна коса, гъсти вежди. Шефовете на Columbia Pictures ù нареждат да боядиса косата си в червено, да коригира с операция формата на носа си, да избели кожата си с помощта на специален химичен състав, да разреди безмилостно веждите си и да повдигне линията на косата си (първоначално актрисата очевидно не е имала толкова високо чело). Клетата Рита е трябвало да се подложи на повече от десет процедури електролиза – изключително болезнен метод, изгарящ космените фоликули. Именно по този ужасен начин са ù вменявали чувство за красота. И може би не напразно. Рита е една от първите актриси, които се отказват от ярките нюанси на червилото, замествайки ги с по-светли и по-естествени тонове. Именно Рита Хейуърт измисля техниката на гримиране, според която линията на горната устна трябва да повтаря извивката на веждите. Заради това MaxFactor я прави свое лице, а Американската лига на дейците на изкуството признава устните ù за най-красивите в историята на киното.

Има и още...


Първата естествена

Далеч не всички актриси обаче са били готови да минат под ножа заради участието си във филми. Шведската актриса Ингрид Бергман, поканена в Холивуд от знаменития Дейвид Селзник, категорично е отказала да се подлага на болезнени трансформации. В отговор на тирадата на продуцента: „Имате твърде широки вежди, трябва да промените зъбите си, носа, устните...“, Бергман спокойно отговорила: „Аз съм това, което съм с моите си вежди, устни и зъби, и ще си остана такава“. И тогава на Селзник му хрумнала блестящата идея да не променя нищо и да направи от Ингрид Бергман първата „естествена“ актриса. Той дори предупредил гримьора: „Ако изчезне дори един косъм от веждите ù, вие ще носите отговорност.“

Разбира се, тя не се е снимала с напълно „голо лице“ – камерата не обича подобни експерименти. Ако се вгледаме внимателно, ще забележим и слоевете пудра, и сенките, и червилото.

На Бергман е било позволено всичко: широките вежди и неравните зъби, лъщящият нос и дори излишните килограми. Когато се опитвали за пореден път да я сложат на диета, тя се съгласявала, дъвчейки тъжно салатата на вечеря, след което отивала в стаята си и отваряла съкровената кутия с лакомства.

Трябва ли филмовите звезди да бъдат безупречни и да превръщат всяка своя поява в спектакъл, или съвременната публика харесва повече „момичета от съседния двор“? Историята ни показва, че и двата варианта имат право на живот. И все пак – колкото по-близо до нас „слизат“ звездите, толкова по-малко приказки има в живота ни. А толкова имаме нужда от тях...

 

Коя е жената, която стои зад първия парфюм на Диор?