Една от най-обсъжданите атракции на Световното изложение в Дубай е извисяваща се статуя от мраморен прах, която понастоящем провокира повдигане на вежди точно толкова високо, колкото преди повече от 500 години.
Триизмерното копие на статуята на Давид в павилиона на Италия предизвика голям интерес и множество противоречиви реакции. За повечето посетители обаче главата на Давид е всичко, което ще видят, докато разглеждат изложението. Единствено ВИП гостите на италианския павилион със специалнен достъп ще имат възможност да разгледат статуята на голия Давид в пълния му блясък от глава до пети, докато тя е изложена през следващите шест месеца на изложението Дубай Expo 2020.
Оригиналният Давид е гол и според някои от посетителите на изложението в Дубай ограничената гледка е форма на цензура. За други пък това решение е по-нестандартен начин за представяне на творбата.
"Никак не е случайно, че Давид не се вижда отгоре до долу, както обикновено - той приветства хората, като ги гледа право в очите", споделя Давид Рампело, художествен директор на италианския павилион.
Според изтъкнат изкуствовед в Рим поставянето на условие кой може да види статуята изцяло и кой не, може да създаде йерархия.
"Това, което богатите могат да видят и това, което обикновените хора са в състояние да обозрат, не трябва да бъдат две различни неща", казва професор Пол Гуин, който преподава в Американския университет в Рим.
Екип от италиански експерти работи 40 часа, за да създаде копието на Давид с помощта на един от най-големите триизмерни принтери в света. Художниците ползват нишки от рециклиран пластмасов материал, смес от смоли и мраморен прах за направата му.
Оригиналът, който се намира в Galleria dell’Accademia във Флоренция и до днес привлича мнозина с голямата си естетическа стойност. Майсторството на Микеланджело и страстта му към човешката анатомия се превръщат в незабравимо изживяване за онзи, който гледа нагоре към извисяващото се произведение на изкуството.
В Дубай репликата на творбата на Микеланджело Буонароти детайлите сякаш се губят, тъй като се вижда до гърдите и е заобиколен от копия на римски колони. Посетителите в обществената зона могат да видят торса му, ако се надвесят над парапет. Останалата част от статуята е скрита зад преграда между етажите, макар и напълно видима, ако по-любопитните посетители застанат близо до преградата и надникнат, отбелязва Асошиейтед прес.
Голотата на Давид е част от многовековния дебат в сферата на изкуството, преминал границите и правилата на цензурата.
В Обединените арабски емирства няколко голи произведения на изкуството могат да се видят в Лувъра Абу Даби, въпреки че там са представени доста по-консервативни творби.
Посетителката на изложението Кали Шмиц от Германия не е съгласна с начина, по който репликата на статуята на Давид е представена на Световното изложение в Дубай и смята, че до голяма степен е несправедлив.
"Мисля, че не е показано това, което би трябвало," споделя тя. "Според мен заради златото, което е разположено навсякъде, хората не си дават сметка, че това е статуята на Давид. Защо не можем да видим цялото тяло на библейския герой, а виждаме само главата и магнетичните очи, които са приковани в нас? Къде е останалото?"
Италианецът Рикардо Мантарано обаче вижда нещата от малко по-различен ъгъл:
"Това е различен начин да се доближите до една и съща скулптура, и просто да я погледнете от друга перспектива," споделя той.
Динара Аксанова – посетителка на изложението от Русия е още по-директна:
"Защо е само наполовина? Няма смисъл. Най-интересната част е отдолу," казва тя пред Асошиейтед прес.