ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Елиът Ъруит – фотографът на човешката комедия

Обичам всички изкуства, но фотографията заема специално място в сърцето ми. Тя сякаш дава най-голям достъп на всички хора – бели, черни, богати и бедни, важни и неважни, да заемат своето местенце в богатия пъзел на историята. А това е безценно.

Една изложба ме накара да се замисля над това и да пожелая да разкажа за някои от големите фотографи на XX век, започвайки с Елиът Ъруит, познат като „фотографът на човешката комедия”.

Елиът Ъруит е роден през 1928 г. в Париж. В момента е на 89 години и е все още активен – снима за клиенти, а в свободното си време реди изложби и издава книги (вече 30).

Започва кариерата си през 40-те години с черно-бяла фотография. За разликата й с цветната има една знаменита мисъл: „Цветът е описателен. Черно-бялото е тълкувателно.”

В това има хляб за размисъл, но има и практична причина повечето големи фотографи от средата на миналия век да са предпочитали черно-бялото. Било е много по-лесно (и по-евтино) да се снима в черно-бяло, виждали са резултата много по-бързо, цветната фотография е била много по-скъпа и сложна като процес. Ъруит е снимал и в цвят, но той е толкова плодовит, че голямата част от цветната му фотография все още дори не е показана. Той също така се изказва и против дигиталното манипулиране на снимките и дори е заснет да носи протестна тениска. Така че насреща стои един истински ветеран с твърдо мнение!  Ъруит се установява в Лос Анджелис през 1948 г. и има късмета да попадне на гиганти – Робърт Капа, Едуард Стайхен и Рой Страйкър стават негови ментори. Няколко години по-късно Капа го кани да се присъедини към Magnum Photos, международна фотографска общност, на която е основател заедно с Анри Картие-Бресон, друг гигант във фотографията. По-късно е и много години президент на Mangum.

Неговите черно-бели снимки са се превърнали в икони на фотографията, познати из целия свят. От тях се вижда голям майстор на елегантните композиции, изпълнени с дълбока човечност, емоции, ирония и хумор – всички неща, заради които Ъруит е един от най-обичаните фотографи. За шест десетилетия кариера е снимал всички, всичко и навсякъде – от Мерилин Монро до Че Гевара, от Сибир до Лос Анджелис.

Ако трябва да запомните Елиът Ъруит и с още нещо, то нека това да са портретите му на кучета, които също са легенди и историческа ценност. Както и с един любопитен факт – големият фотограф никога не е крил как точно предизвиква вниманието за онзи жив събуден поглед на хората на снимките от улицата или погледа на кучетата – известен е с това, че винаги носи един клаксон със себе си. Когато го натисне, обектът му инстинктивно се обръща към камерата за един кратък миг, в който се случва идеалното „щрак!”.

Елена е щастливо градско момиче с много и разностранни интереси. Много е сериозна. Не съвсем. Постоянно редактира и започва наново. Не пуши, не пие. Чувства се вкъщи навсякъде, където има Wi-Fi. Повече от Елена можете да намерите във Фейсбук страницата  My Italian Days.