Изкуство

За Флорънс... отново

Писали сме вече за този филм, но ето и впечатленията на едно момче от града.

За Флорънс... отново

Признавам си честно, че чувствително бях подценил качеството на "Флорънс Фостър Дженкинс", затова отидох почти рутинно на прожекцията (посетена само от жени!). А не би трябвало, защото режисьор е Стивън Фриърс ("Красивата ми перачница" (My Beatifull Laundrett) с Даниел Дей-Луис, "Опасни връзки" (Danegerous Liaisons), Dirty Pretty Things, "Кралицата" (The Queen) с Хелън Мирън; Philomena с Джуди Денч). Оценката в IMDb е 7, а играе великата Мерил Стрийп. Филмът определено влезе в десетката ми за 2016 г.! [[quote:0]] Миналата година имаше чудесен френски филм на същата тема - "Изкуството да пееш фалшиво". Докато там обаче се беше получило само благодарение на великолепната актриса (Катрин Фро), тук всичко - от каста, през музиката и костюмите, та до трогателната фабула, е изпипано перфектно!

Флорънс Фостър Дженкинс (Мерил Стрийп) е богата наследница от Юга между двете войни, живееща в Ню Йорк, висока и леко пълна жена с орлов профил, къдрава кокетна перука и благ поглед, интересна, без да е красива, минала 60-те, благородно остаряла. Известен меценат е на музиката (дори Тосканини идва да иска пари от нея), светска знаменитост, която обаче си ляга рано и е болна от близо 50 години от коварна и потенциално смъртоносна (и обезобразяваща) болест.

Неин съпруг и менажер (ще разберете в какво) е средният бивш вариететен и театрален британски актьор Сейнт Клер Бейфийлд (Хю Грант с велика роля и номинация за Европейските филмови награди). Той е по-млад от нея зализан и строен красавец и паркетен кавалер, умен и комбинативен, който си има любовница - младата, дръзка, екстравагантна и чаровна Катлийн (Ребека Фъргюсън), при която отива, след като положи в леглото законната си жена. [[more]] Всъщност Сейнт Клер обича дълбоко Флорънс (без физическа близост, но какво от това) и бди над нея като квачка над пиленце, всеотдайно, целодневно, ревниво и обмислено до най-малкия детайл. И когато отново й идва пагубното желание да изнесе концерт (а предварително знаете, прочели сте, че тя пее изключително фалшиво, въпреки че я "учи" най-добрият вокален педагог на Ню Йорк), той внимателно аранжира и организира всичко. Наема бедния, талантлив и свенлив често непохватен пианист Козме Макмуун (Саймън Хелберг от "Теория за големия взрив"), ангажира "Карнеги Хол" и прецизно избира зрителите и журналистите. Целта е да се избегнат всякакви смехове, кикот, освирквания, обструкции, провали...

Почти се получава, но Флорънс записва плоча (!) в отсъствието на съпруга си. Задължителен е втори концерт, този път с покани за войници и "почитатели". На това мероприятие важна роля изиграва простоватата, повърхностна, устата, безхитростна и прелъстителна блондинка Агнес Старк (откритието Нина Арианда), която дава урок на всички.

Истината те прави свободен, но невинаги е задължителна. Което не предполага лъжа, а просто такт, чувствителност, приличие и вежливост, с които да спестиш унижението и душевната травма на един великодушен, щедър и хрисим човек с огромно и всеотдайно ранимо сърце.

 

Боян Атанасов е жива софийска легенда, човек на живота, на киното, на театъра, на музиката. Само който не го познава, само той не се е впечатлявал от неговите енциклопедични знания в гореизброените области и не само в тях. За наша радост Боян има собствен блог, статии от който публикуваме при нас с неговото любезно съгласие. Останалите му титанични материали можете да откриете тук.