Изкуство

Галерията на Топлоцентрала закрива успешна пилотна година

Изложбата "Пъхнете пръста си в почвата и помиришете къде сте" е  курирана от норвежкия визуален артист Ларс Нордби.

Галерията на Топлоцентрала закрива успешна пилотна година

Беатрис Алексанян, Silent structure (had to build the knowledge)

Утре  /15  декември/ в регионален център за съвременни изкуства “Топлоцентрала" ще бъде открита  груповата изложба “Пъхнете пръста си в почвата и помиришете къде сте”, озаглавена по цитат на датския философ-екзистенциалист Сьорен Киркегор. Това е последната изложба в галерията на “Топлоцентрала” за 2022-та - пилотна година за центъра и неговия “Бял куб” за визуални изкуства.

Норвежкият визуален артист Ларс Нордби ще бъде част от груповата изложба в центъра заедно с художниците Радостин Седевчев, Беатрис Алексанян, Аудар Кантун и Йон Бенджамин Талерос. По покана на Нордби, те ще представят отделни творби, базирани на началната точка на монтаж на скеле и разгръщащи се в единен “скелет” на човешкото социално поведение.

Припознавайки се в теорията на непонятността на заобикалящия ни свят, норвежецът Ларс Нордби намира корените на визуалното изкуство в скандинавската философия, която отвежда човешкото съзнание през полюсните чувства на отричане, ярост и любов.

“Човек пъха пръста си в почвата, за да познае по миризмата къде се намира: пъхам пръста си в съществуването – то не мирише на нищо. Къде съм? Кой съм аз? Как дойдох тук? Какво е това нещо, наречено свят? Какво означава този свят? Кой е този, който ме примами в света?” - Сьорен Киркегор.

В търсене на отговорите на екзистенциалните въпроси, които съществуват от зората на света, Нордби и художниците Радостин Седевчев, Беатрис Алексанян, Аудар Кантун и Йон Бенджамин Талерос са „ поканени да отговорят на това, което представлява скелето на реалността на тъканите и да включат фотография и цифрови изображения като разширен поглед към дефектите на анатомичните характеристики на човечеството”.

За изложбата Ларс Нордби споделя  “Скелето метафорично функционира като скелет на човешкото социално поведение, съдове, които тепърва ще се пълнят със съзнание и чувства на отричане, ярост и любов. Тъй както колелата на скелето са направени неподвижни, правейки мястото остаряло, как можем да се отделим от иронично отворената структура на живота? В наше време изглежда, че основните въпроси на реалността се засенчват от това как се справяме с реалността.”

Задавайки си въпросите “Какви преживявания ни обединяват? И какво ни разделя? Как се развива чувството ни за саморазвитие, както индивидуално, така и като общество? Каква роля играят разказът, умението и манипулацията във фотографския дискурс?” изложбата ще представи един нов поглед над реалността и структурата на живота, фокусирайки се върху повратната точка на метафоричното начало, а именно - скелето.

Повече информация вижте официалната страница на събитието - във фейсбук, както и в уебсайта на РСЦИ Топлоцентрала. Изложбата може да видите до 15 февруари 2023 г.

За автора:

Ларс Нордби (р. 1988 г., Норвегия) живее и работи в Хамар, Норвегия, и Велико Търново, България. Нордби получава магистърска степен в Националната академия по изкуствата в Осло, Норвегия. Сред самостоятелните му изложби са White Card Wardrobe Plot в галерия Reneenee в Амстердам, Нидерландия (2021); Zinc White Lard в Galleri Sol в Борнхолм, Дания (2021); Dubious Chalk Circle в Археологическия музей във Велико Търново, България (2019); Старият смях и синоними на актьори в "Рафаел Михайлов"във Велико Търново, България (2018); Tango, or Echoes of Conditional Self-Assertion в Kunstnernes Hus в Осло, Норвегия (2016); Dear Hilesh в Chicago Art Department, Чикаго, САЩ (2015); и To Tole в Познанското биенале в Познан, Полша (2015). Ларс Нордби е и куратор на свободна практика и ръководи галерията за съвременно изкуство Heerz Tooya (www.heerztooya.com) във Велико Търново в България, както и е директор на резиденцията за артисти ARV.International (www.arv.international) във Вишовград в България. www.larsnordby.com