Изкуство

Ghosts Again – дисекция и възкресение на добрите стари 80`

Обичаме ги!

Ghosts Again – дисекция и възкресение на добрите стари 80`

Елегантен батон с глава на череп в стилна черно бяла визуализация, двама играчи на шах, пелерина с дълбока качулка, познати лица и много денс 80-тарски вайб! Стрийминг платформите полудяха от пускането на пилотното парче Ghosts Again от очаквания нов 15-и албум на Depeche Mode – Memento Mori.

Това е първата песен, която синт поп легендите пускат след смъртта на Анди Флечър и с което заявяват, че макар останали двама, Дейв и Мартин продължават напред. Реакциите на die hard феновете на Depeche mode бяха възторжени, именно защото песента звучи в познатата стара стилистика от първите албуми и събират основната фен маса на групата. Може да се открият паралели с Puppets от първия албум Speak and Spell, а и да се уловят някои вече познати хармонии от Enjoy The Silence.

Със сигурност това, което прави впечатление още с първото слушане, е мажорът, в който е композирана песента, а Depeche Mode нямат много такива песни. И това прави парчето много денс, много високо вибрационно и със сигурност носи потенциала на нов световен хит. Дори долавям заряда от I Feel Loved, който имаше голям дискотечен успех.

Да разгледаме обаче видеото, отново дело на Антон Корбин – дългогодишния стайлинг гуру на визията на Depeche modе и вече разпознаваемият му стил – монохроматично видео с висока яркост на образите. Емоции, скрити зад липсата на мимики, но казващи повече с образи. Като че ли времето е било по-милостиво към Дейв, докато годините са силно изразени върху лицето на Мартин, покрит с качулка – същата качулка, която се е появявала и в други клипове на Depeche Mode и всеки път въздейства вледеняващо с усещането за студенокръвно Средновековие – точно като в Walking In My Shoes и Condemnation. Впрочем  този култов албум - Songs Of Faith And Devotion - навършва 30 години и отпратката към тази стилистика за феновете не е случайна.

Memento Mori бележи голям обрат за групата и е отпратка към смъртта и преходността, към тленността на човека, но също и за непреходността на душата – теми, които са дълбоко засегнати и в Songs Of Faith And Devotion – смъртта, божествеността, вярата, изкуплението, търсенето на себе си и пътя, продължаването напред и утъпкването на нови пътеки към по-висшето аз. Или, както Depeche Mode пеят  като Higher Love. SOFAD е последният албум с участието на Алън Уайлдър и е продукт на най-тежките времена на всички в групата, но за да се роди толкова гениален албум, всички са преживели нужния голям катарзис. И всички фенове се надяват това да се повтори с Memento Mori – албум, замислен преди пандемията, но завършен след смъртта на Флеч. Албум, с който от 5-ма някога, сега остават двама – най-силният творчески дует и гръбнака на групата. Композиторът и поетът с шоумена и туптящото сърце на Depeche Mode.

Винаги съм се питала дали смъртта е портал към други състояния и дали носим през нея опита си от минали животи и ако някога се колебая в това си твърдение, намирам недвусмислени отговори в текстовете на Мартин Гор. Който в Ghosts Again просто описва всички мои размишления с няколко строфи:

Heaven's dreaming
Thoughtless thoughts, my friends
We know we'll be ghosts again

Приятно слушане! Ще се видим на концертите това лято!

Какво каза Дейв за решението си да продължи с Depeche mode, вижте в това откровено интервю: