Изкуство

Животът на другите

Пет години от приемането ни в ЕС и повече от две десетилетия политическа свобода изглежда са достатъчни да заглушат спомените и историите за едно отминало време, в което животът на всички е бил под пълния надзор и контрол на държавата – време, което не бива да се забравя. Немският филм „Животът на другите“ (с награда Оскар за чуждестранен филм) разказва за далечната 1984 година в ГДР, когато властта се опитва да контролира отблизо живота на интелектуалците, като за целта в тайните служби има специално звено. Главният герой на филма – Герд – работи именно това – следи живота

Животът на другите

Пет години от приемането ни в ЕС и повече от две десетилетия политическа свобода изглежда са достатъчни да заглушат спомените и историите за едно отминало време, в което животът на всички е бил под пълния надзор и контрол на държавата – време, което не бива да се забравя.

Немският филм „Животът на другите“ (с награда Оскар за чуждестранен филм) разказва за далечната 1984 година в ГДР, когато властта се опитва да контролира отблизо живота на интелектуалците, като за целта в тайните служби има специално звено. Главният герой на филма – Герд – работи именно това – следи живота на другите. Постепенно от мълчалив слушател и наблюдател на ежедневието на писателя Георг и приятелката му, тихият и самотен Герд става пристрастен, след това обсебен от тези хора, които са толкова различни от него в своята емоционалност, търсене на истината, неспокойствие… Просто от обект за наблюдение, те стават за него истински живи хора и в един момент на Герд неизбежно се налага да избере на чия страна да застане.

Много рядко в един филм може да се съчетае по толкова убедителен и въздействащ начин историческата истина, личната драма и общочовешките проблеми. Извън позабравената история на комунистическата държавна сигурност, филмът ни напомня, че нездравото любопитство и навлизането в живота на другите неминуемо заплашва да ни изведе от нашия собствен живот, да ни обезличи и подчини на чужди проблеми и драми. Истината никога няма едно лице и дори скрити зад пасивното наблюдение на живота около нас, в един момент винаги трябва да направим избор. Филм с много пластове и лица, който не бива да се пропуска!