ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Юношество / Boyhood (2014)

Юношество / Boyhood (2014)

В самия край на филма “Юношество” майка заявява на порасналите си деца: “Да сме наясно, искам да подредите нещата си в четири категории:
1. всичко, което искате да запазите от детството си и ще вземете със себе си;
2. за изхвърляне;
3. за даряване;
4. за разпродажба.

Да подреждаш и разчистващ вещи, спомени и преживявания е особен – едновременно мъчителен и облекчителен процес. В живота го правим или по принуда – при пътуване, криза, раздяла, или автоматично – когато домакинстваме или спим.

Този филм, “Boyhood” – “Юношество” (или буквално “Момчешко детство”) – се заема да запази и подреди моменти от живота на едно момче по начин, който е почти документален, естествен. Този абзац е в първите 20 секунди на трейлъра.

Методът на режисьора Ричард Линклейтър общо взето е бил всяка година – от 2002 до 2013 г. да заснема по няколко откъса и накрая, когато героят му завършва училище, да ги монтира в 160-минутен филм. Така всеки от актьорите – Патриша Аркет, Итън Хоук – остарява естествено. А децата израстват изумително, като тръстики пред очите ни.

Филмът не е документален обаче. Той е режисиран и сниман по сценарий, просто този сценарий е писан в течение на годините, повлиян както от израстването на собствените деца на Линклейтър (дъщеря му Лорелай играе във филма), така и на истинското момче Елар Колтрейн, което е в главната роля.

Линклейтър всяка година от 2002 до 2013 г. заснема по няколко откъса и накрая, когато героят му завършва училище, ги монтира в 160-минутен филм.
“Юношество” е един от най-високо оценените от критиците филми, с резултат от 99% в RottenTomatoes.com и чисти 100 % в Metacritic.com, което значи практически, че над 200 американски кинокритици единодушно го смятат за изключителен.

Аз намирам замисъла за интригуващ, а постоянството – впечатляващо. Бих показала този филм на всяко познато момче, особено на заседналите в ранния пубертет с косми и пъпки. Защото филмът ще им даде перспектива, особено в този труден период, когато тялото расте, натискът и изискванията – също, а още детският ти Аз е свит зад един защитен бретон.

От друга страна обаче получилият се филм е и твърде общ, и недотам универсален. В него почти няма образ и епизод, които да не са познати от обичайните американски филми за детството. Затворено дете, млада майка, окопана в проблеми, очарователен, но липсващ баща. Видеоигри, снимки на жени по сутиени и задушевен разговор край огъня. “Татко, има ли наистина елфи?” – “Ами, практически не...”

Всичко е съзерцателно и очарователно, но всякакво по-специфично преживяване и ситуация липсват във филма. Но пък той има капацитет да ги събуди у зрителя. Това неповторимо изживяване, за което говорят критиците, не се съдържа в самия филм, няма го на екрана. Но всеки предразположен зрител ще откликне, когато у самия него се раздвижат и разместят неща, които е смятал за изхвърлени, разпродадени, или такива, които е искал да запази, но е забравил.

"Юношество" във "Вижте какво гледах"