ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Как червената рокля се превърна в символ на насилието над жени

Как червената рокля се превърна в символ на насилието над жени

Снимка: Christine Rondeau from Vancouver, Canada

Представете си, че се разхождате се из вашия град и изведнъж попадате на червена рокля, закачена на дърво. Малко след това виждате още една и още една и така се оказвате заобиколени от около дузина червени рокли в най-различни стилове и кройки. Това се е случило на милиони хора в Канада и САЩ, благодарение на Джейми Блек. Канадската художничка, която създава така наречения The REDress Project. Арт инсталация, която цели да насочи вниманието на хората към един сериозен проблем – насилието над  местните жени. Роклите пътуват от град на град, но мястото, на което да бъдат поставени, е винаги внимателно подбрано.

"Инсталираме роклите на места с голям трафик, така че повече хора да ги видят", споделя Блек пред Vogue. Засега проектът е показван предимно в различни градове в Канада, а през 2019 г. се появява за първи път и в САЩ. С поразителни темпове в продължение на години жените от местното население на САЩ, Канада и други части на континента са обявени за изчезнали или са били убити. 

Това, което подтиква Джейми да създаде тази изложба, е демонстрация, която вижда в Богота, Колумбия. Тя се натъква на група местни жени, събрали се на площада в столицата и разказва как всички те са жени, които са преживели изчезването на близък или роднина. "Спомням си също как една жена с червена рокля се изкачи на върха на една статуя в средата на площада и извика: "Къде са те?". Това ме накара да се замисля колко сериозен е всъщност този проблем и реших, че трябва да пренесем тази енергия у дома."

Първата стъпка на Джейми е да събере много червени рокли. "В крайна сметка събрах 300 рокли, всички от които бяха дарени от цяла Канада и извън нея. Хората бяха готови да покажат подкрепата си към семействата." Червеният цвят съвсем не е случайно избран, той символизира кръв, гняв, любов и още куп други неща. Но в крайна сметка Блек казва, че е избрала червения цвят, след като един приятел ѝ обяснил, че това е единственият цвят, който духовете могат да видят. В този смисъл цветът, казва тя, е "връщане на духа на тези жени". Също така тя споделя още, че "точно това е и хубавото на изложбата, че когато хората минават покрай нея, не могат да я игнорират.“

The REDress Project се появява за първи път през 2011 г. в University of Winnipeg и оттогава пътува из различни градове в Северна Америка. Червеният цвят се превръща в символ за MMIW, движение, създадено от местната журналистка Шийла Норт Уилсън през 2012 г., простирайки се отвъд работата на Блек.

В Канада отбелязват 5 май като “Ден на червената рокля”. Хората са насърчавани да носят червено, за да привличат внимание и да предизвикат дискусия. Несъмнено проектът на Блек играе важна роля в превръщането на червеното в официален цвят на кампанията на MMIW, въпреки че много от членовете казват, че носят червено, за да могат душите на тези, които са загубили, да бъдат с тях. Много дизайнери започват да използват червено в своите колекции, за да почетат MMIW.

През 2019 г. група дизайнери на Седмицата на модата във Ванкувър представят червени рокли на ревютата си. Един от тях е Евън Дюшарме, който създава червена рокля от трикотаж, наречена The Honor Gown. „Модната индустрия има голяма видимост в днешният културен климат и поддържа здраво внимание на обществеността. Вниманието може да бъде привлечено, за да се информира обществеността и индустрията за тази епидемия."

Блек споделя, че колкото повече развива проекта си, толкова повече осъзнаване има сред хората. “Червените рокли могат да бъдат „каквито трябва да бъдат“, независимо дали имаме лична връзка с тях, или не. Ако едно семейство се нуждае от място, където да дойде и да се свърже със своите близки, роклята може да направи това вместо тях. Роклите винаги разказват различна история.“

Автор: Димана Бошнакова

 

Домашното насилие в България през погледа на немска журналистка