Изкуство

"Какво се случи с Бейби Джейн?"

Филмът е културен феномен и вечен фаворит.

"Какво се случи с Бейби Джейн?"

Покрай нетърпеливо очаквания сериал "Вражда" реших да си припомня "Какво се случи с Бейби Джейн?" на Робърт Олдрич (Kiss Me Deadly, Vera Cruz, The Dirty Dozen са само няколко заглавия от творчеството му, които харесвам) по книга на Хенри Фаръл, с "Оскар" за костюми, четири номинации и оценка 8.1 в IMDb, културен феномен и вечен фаворит. Телевизионните епизоди всъщност преразказват какво се случва на снимачната площадка точно на този филм и взривоопасните взаимоотношения между режисьора и двете главни актриси, които едновременно се конкурират и не се понасят. [[more]] "Бейби" Джейн (Бет Дейвис, голяма), кльощава, сопната и нервна, с белосано издължено лице и огромни отнесени, ала дръзки и предизвикателни луди очи, и Бланш (Джоан Крофърд, любима от "Милдред Пиърс"), мургава, отстъпчива и тиха красива екзотична брюнетка с деликатни обноски, са сестри. Те са на възраст около 50-те, може и повече, бивши звезди в Холивуд, сега водещи жалко и изолирано незабележимо съществувание във вилата на втората. Джейн е била дете чудо, обожавана от баща си, ловък и хитър мениджър и промоутър, но после бързо е залязла. Бланш е изгряла и се е извисила до статута на една от едва няколкото свръхпопулярни и боготворени актриси на своето поколение. Но след злополука - лимузина я блъска в оградата на къщата ѝ, тя остава инвалид в количка. Инцидентът тъне в мистерия, ала всички са убедени, че завистливата ѝ сестра (на която тя впрочем помага в кариерата) е управлявала колата (ретроспективните кадри ни оставят раздвоени и объркани)...

Бланш има пари, "Бейби" Джейн е нещо като храненица, което усилва нейната завист, ревност и злоба, трупани с години. Без видима причина неприязънта ѝ избухва, неврозата и душевното ѝ заболяване (лекува се отдавна) се изострят, тя заплашително гони вярната и трудолюбива прислужница Елвайра (Мейди Норман), троснато и враждебно изолира любопитната, но добронамерена съседка мисис Бейтс (Ана Лий) и си внушава, че ще се завърне в киното. За да е подготвена, наема тлъстия, объркан, зализан и безличен пианист Едуин Флаг (Виктор Буоно), надзираван и командван от доминиращата си майка, като корепетитор. За целта завързва и заключва Бланш и подправя подписа ѝ на чекове, както и гласа ѝ при телефонни разговори с личния лекар и своя психиатър, планирала и измислила е всичко...

Нали се сещате, че нещата не са черно-бели, нито историята е толкова проста и праволинейна. Някой наистина добър, щедър и фин човек губи за момент самообладание и контрол и в пристъп на паника и яд постъпва непростимо подло, за което след това се разкайва цял живот. Друг, суетен и разглезен егоист, всъщност крие чиста, ранима и блага душа. А по стечение на обстоятелствата, следвайки стройна логика, техните взаимоотношения (неумолимата съдба?) са предопределени за трагичен завършек.

 

Боян Атанасов е жива софийска легенда, човек на живота, на киното, на театъра, на музиката. Само който не го познава, само той не се е впечатлявал от неговите енциклопедични знания в гореизброените области и не само в тях. За наша радост Боян има собствен блог, статии от който публикуваме при нас с неговото любезно съгласие. Останалите му титанични материали можете да откриете тук.