Изкуство

Хората буквално припадат, докато гледат „The Haunting of Hill House“

Стивън Кинг го нарече „close to a work of genius“.

Хората буквално припадат, докато гледат „The Haunting of Hill House“

Конкуренцията между НВО и Netflix отново не ме разочарова и преди няколко дни Netflix представиха поредния шедьовър в минисериалите. „Свърталище на духове“ е психологически хорър, при който въпросът дали не е по-добре да загасиш и да изпиеш два валериана, стои само в първите минути на първия епизод. Разбира се, абсолютно навъзможно е да отлепиш поглед от екрана, така че първите няколко епизода ги гледахме верижно.

Развръзката е асболютно логична, но все пак потресаваща и граничеща с катарзис. „The Haunting of Hill House“ e тук, за да засенчи „Касъл Рок“ и да грабне много награди под носа му. И ще успее, защото е по-добър. А това е смисълът на добрата конкуренция.

„The Haunting of Hill House“ на Майк Фланаган е създаден по класическия роман на Шърли Джаксън от 1959 г., който у нас е преведен като „Свърталище на духове“.

Това е романът, вдъхновил Стивън Кинг да напише „Сияние“.

Кралят пък в Twitter се изказа повече от позитивно, наричайки творбата „close to a work of genius“. След тази препоръка смятам, че можем да поставим „The Haunting of Hill House“ в задължителния списък, а особено сега, няколко дни преди Вси светии, ефектът е... wow. Но не се притеснявайте, момичета, не е чак толкова страшен. 

Фланаган е взел едно много добро решение да поразшири обхвата на сюжета на романа. И това се отразява на начина, по който се усеща сериалът – мащабен, но без почти никакви особено мащабни или зашеметяващи визуални ефекти. Вместо очакваните духове и ужаси, които да ни изненадват с подскок и вик на всеки няколко минути, тук похватът е по-сложен и естетски.

Хорърът идва от дълбокото навлизане в травмите и същността на героите.

Действието се развива в две различни времеви линии. Едната е „тогава“, другата е „сега“, с някои уточнения за отделни събития. Семейство Крейн имат пет деца. Бащата Хю Крейн (Хенри Томас и Тимъти Хътън) е бизнесмен, който иска да възстанови и продаде скъпо огромната Hill House, където семейството живее. Съпругата му Оливия (Карла Гуджино) пък проектира „вечната им къща“ – домът, който ще построят, след като продадат Hill House. Проблемът е, че тази зловеща къща е всичко друго, но не и място за живеене, защото е обитавана от духове.

Децата (две момчета и три момичета) са тероризирани постоянно от звуци и движения, всяко едно от тях рисува различни картини в съзнанието си и вижда различни неща, които ще се отразят после върху целия им живот. Всичко ескалира до една неясна нощ, в която баща им ги вдига от леглата и ги извежда от къщата, а единственото обяснение, което им дава, е, че майка им се е самоубила.

Много години след това петте деца са възрастни хора, които само на пръв поглед са преодолели миналото. Всеки носи „призраците от детството“ със себе си, понякога дори ги вижда. Стивън (големият брат) пише романи на ужасите, а най-големият му хит е неговата интерпретация за случилото се със семейство Крейн. Шърли е голямата грижовна сестра, която има погребална агенция. Теодора е детски психолог и жена с много силна интуиция и способности на медиум. Малките деца, близнаците Люк и Нел, са най-уязвими и като възрастни – Люк е наркоман, а Нел е на лекарства. Всичките пет деца на Крейн са канализирали болката в определена посока, но никой не я е преодолял. А баща им Хю живее с постоянното присъствие на умрялата си съпруга.

Всички герои гравитират към Червената стая на свърталището на духове, което баща им така и не е продал, а е предпочел да заключи и остави на забравата за вечни времена. Малката сестра, Нел, разбира, че за да спрат кошмарите, трябва да се върне в Hill House. Това събитие отключва и началото на развръзката за останалите.

Да се завърнат в началото и да затворят вратите на миналото, е единственият начин да продължат напред.

Една добре написана и добре разказана човешка история, в която времето не тече в права линия и нищо не е такова, каквото изглежда, а единственият сигурен пристан в живота е обичта между близките и вярата, че всеки родител е на този свят, за да защити децата си на всяка цена.