Изкуство

"Хубава жена": сексът не винаги продава

Как една мрачна история за проститутка се превърна в най-романтичния филм на Холивуд

"Хубава жена": сексът не винаги продава

Снимка: Buena Vista Pictures

Бизнесмен на средна възраст плаща на много по-млада проститутка, за да бъде негов любовница в продължение на седмица. Това е зловещ сценарий за романтична комедия, но "Хубава жена" въпреки това се превърна в най-големия хит на 1990 г. И сега, 30 години по-късно, филмът все още е толкова харесван, все едно премиерата му е била преди седмица. Как режисьорът на филма – Гари Маршал, успя да постигне това?

Как направи такава достa безвкусна и клиширана фантазия да изглежда като красива и нежна приказка? Е, изборът на актриса с красота и чар, каквато е Джулия Робъртс, безспорно е фактор. Но не по-малък фактор е и изборът на партньор с аристократична осанка като Ричард Гиър, който се държи небрежно дистанцирано, сякаш красотата и чарът на героинята на Робъртс не означават нищо за него.

Но това не е всичко. Много хора, които по един или друг начин са замесени във филма, претендират да са променили филма от това, което е бил  в началото. Оригиналният сценарий, написан от Дж. Ф. Лоутън, е доста по-мрачен, използваните наркотици и нецензурни думи доста повече, а името доста по-цинично – "3000". Може би би се получила много вълнуваща холивудска легенда от това, че Лоутън не е могъл да се примири с промяната на мрачната драма в оптимистична романтична комедия вече три десетилетия, но това не е така.

"Бях сценарист на свободна практика, който се опитваше да си намери ангажимент, без постоянна работа, но с епизодични ангажименти в  постпродукцията на филми. Междувременно се  опитвах и да продавам сценарии. Историите ми се въртяха около нинджи и един ден си казах: "Е, може би трябва да направя нещо по-сериозно и драматично и написах сценарий, наречен Red Sneakers. Получих много внимание. Хората наистина се интересуваха! Хората ми говореха.  И тогава дойде вторият ми опит "3000".

Именно "3000" – мрачният сценарий с доста банално заглавие, се променя в "Хубава жена". И макар че във филма остават много сцени от оригиналния сценарий на Лоутън, които хората помнят – включително епичният момент в операта, серията от гадни преживявания при пазаруване и онази фантастична вечеря с добродушния бизнесмен, който е пред фалит – има и доста промени. 

Най-основната е изборът на различно поведение на милионера, изигран от Гиър, който е далеч по-малко ентусиазиран да спи с Робъртс, отколкото да усеща присъствието на една красива, макар и кривнала от правия път, жена. Това "рафиниране" на един от двамата главни герои е особено осезаемо, ако познавате първия вариант на сценария, където нюйоркският милионер Едуард наема проститутката Вивиан, за да му прави "компания", докато е в Лос Анджелис. Според варианта с името "3000" Едуард е почти 50-годишен, а когато среща Вивиан, той я преценява "сякаш изучава етикета на бутилка вино". Когато се озовават в пентхаус апартамент в скъп хотел, красивата проститутка е гола след секунди, а обяснението за решението на милионера е съвсем прагматично: "Имам важна бизнес сделка тук. Няма да имам енергия тепърва да свалям момичета, за да се отпусна".

И още ... 


Няколко корекции на сценария по-късно Маршал мисли за по-възвишени неща. В "Хубава жена" той не взема Вивиан, защото трябва да се "отпусне", а защото му трябва упътване как да стигне до хотела си. Едва когато пристигат там, той решава да я покани при него. И дори сам не е сигурен защо.

"Е, сега, когато ме имаш тук, какво ще правиш с мен", подтиква Вивиан. "Искаш да знаеш нещо, което и аз не знам", отговаря нервният й домакин. Вивиан поема инициативата, но Едуард се отдръпва. И така почти до края, който в първоначалния вариант като мрачна драма е много логичен – двамата герои се разделят и всеки тръгва по пътя си. Има вариант, в който милионерът се прибира в Ню Йорк, а Вивиан и приятелката ѝ Кит отиват в Дисниленд. И друг, по-брутален, в който богаташът изхвърля проститутката от колата, като преди това презрително и подмята тези 3000 долара, заради които и първоначалното име на филма е "3000".

Продуцентът на филма – Лoра Зискин, счита за своя заслуга това, че лентата се променя от тъмна драма в още една Disney приказка, но този път с много модерен обрат: "Не исках филм, чието послание да бъде, че някой красавец с много пари ще ви купи хубави дрехи и ще ви направи щастливи", казва Зискин в статия за Peoplе от 1991 г., която я кредитира за пълната промяна на лентата. Само че истината е малко по-различна. 

Когато Маршал вижда химията между Джулия Робъртс и Ричърд Гиър на екран, той не може да се въздържи и иска от сценариста да пренапише края на историята. Режисьорът се нуждае от това двамата герои да се съберат: "Идеята ми беше да се получи комбинация от приказки. Джулия [Робъртс] беше Рапунцел, Ричард [Гиър] беше принц Чаровен, а Хектор [Елизондо] добрата кръстница. Доста непопулярно схващане, но се получи". И затова кара Лоутън да пренапише края. Но колкото и да опитва, сценаристът не успява да промени така историята, че да е по вкуса и на режисьора, и на студиото, което не иска прекален мелодраматизъм. И накрая даже е уволнен. Но в онзи момент Лоутън не е огорчен, напротив – горд е, че проектът му, макар и доста изменен, ще види бял свят. След много опити различни сценаристи да напишат края на филма, Гари Маршал го променя сам, а Лоутън остава единственият сценарист на филма, който и до днес е най-романтичната лента на Холивуд.

 

5 красиви филма за любов във времена на бедствия