Изкуство

Клаудия Шифър – супермоделът в напълно нова роля

Нещо очаквано

Клаудия Шифър – супермоделът в напълно нова роля

Снимка: © Ellen von Unwerth / Courtesy of Prestel

Супермоделът Клаудия Шифър открива днес първата си изложба в музея Kunstpalast в Дюселдорф, която ще бъде отворена за посетители до 9 януари. Изложба, посветена на модата през 90-те, най-добрите години от кариерата й, както допълва самата тя. Снимките, включени в експозицията, са направени от най-добрите модни фотографи - Питър Линдберг, Карл Лагерфелд, Юрген Телър, Хърб Ритс, Корин Дей и Хелмут Нютон. Шифър неслучайно избира това да се случи в Дюселдорф, защото именно тук тя е забелязана от моден агент през 1987 година. Връщайки се там, където всичко е започнало, Клаудия обещава да предложи завладяващо пътешествие до модата на 90-те години. А то ще бъде придружено и със специален албум, издаден от Prestel.

В изложбата са включени и корици на списания, култови реклами, филми, полароиди, както и лични спомени от това знаково време, в което се появиха Клаудия Шифър, Синди Крауфорд, Наоми Кембъл, Кристи Търлингтън и Линда Евангелиста. Почти 30 години по-късно тези момичетата, които преобърнаха света на модата, продължават да очароват и не спират да доказват защо точно те завинаги ще бъдат супермоделите.

„Влюбих се в модата през 80-те години, но през 90-те научих какво всъщност е модата - казва Клаудия Шифър. – Бяха невероятни времена, когато фотосесиите продължаваха с дни. Аз и другите супермодели преживявахме това за първи път и заедно осъзнахме, че имаме силата да създадем промяна. Имам удоволствието да организирам тази изложба в Kunstpalast в Дюселдорф, не само за да споделя моя личен опит, но и работата на някои от най-големите артисти в тази индустрия.“

Голяма част от снимките са от личната колекция на топмодела, която започва да ги колекционира още в началото на кариерата си. За първи път обаче ще влезе в ролята на куратор и основната й мисия е да покаже на всички своята визия за онова време, което завладя и оформи цяло едно поколение.

„Деветдесетте години бяха изключителен период. Появиха се млади дизайнери, фотографи, стилисти и художествени директори, но и фризьори, гримьори, които коренно промениха начина, по който виждахме модата и дизайна. Модата е свързана и с музиката, изкуството и развлеченията, които превърнаха тази епоха в динамична и вълнуваща, а невъзможното стана възможно. Наистина исках изложбата да улови тази визия и тази свобода на изразяване“, споделя Шифър пред френския Vogue.

И ако трябва да определи това време с три думи, би избрала „завладяващо, щастливо откровение“.

Един от любимите спомени на Клаудия я връща в Париж, когато е само на 17 години и за първи път ще снима с фотографката Елън фон Унверт. На кадрите младото момиче носи собствените си дрехи и когато Пол Марчиано ги вижда, знае, че точно тя ще бъде лице на новата кампания на Guess. Налага се Клаудия да замине за САЩ, където се появява в предаванията на Опра Уинфри, Джей Лено, Дейвид Летърман и когато една сутрин се прибира в апартамента си в Ню Йорк, уморена и с разрошена коса, чува думите на непознат в асансьора: „Ти ли си момичето от списанието?“ „Тогава разбрах, че животът ми се е променил завинаги“, казва Шифър.

Сред любимите й фотографи е Артър Елгорт, с когото снима кампания за Valentino в Рим. „Този момент беше перфектна илюстрация за това как Артър улавя истории от реалния живот. Снимката беше вдъхновена от емблематичния филм на Фелини La Dolce Vita, а аз изиграх Силвия. С напредването на деня привличахме все повече и повече внимание, докато реалността се смеси с изкуството: бяхме преследвани по улиците на Рим от тълпи и папараци, точно както персонажът на Силвия във филма. В една сцена на балкона, отдолу се беше образувала тълпа от хора и когато бях помолена да им махна с ръка, те започнаха да скандират на името ми. Беше истинска лудост“, спомня си Клаудия.

Именно 90-те измесват блясъка на 80-те, за да започнат налагането на една по-минималистична мода. Правят го и дизайнерите, и моделите, и фотографите. „Имаше повече свобода в начина на изразяване“, категорична е Шифър за времето, когато става шик да се носи яке Chanel с дънки Levi's или елегантна рокля с кецове например. Тя и до днес пази част от дрехите си оттогава. А те не само стават отправна точка за изложбата, но и за последното й сътрудничество с марката Réalisation Par, която открива благодарение на дъщеря си Клементина. „Колекцията е налична и е вдъхновена много от 90-те години и точно от това, което носех тогава.“

 

Супермодели обвиняват моден агент в системен сексуален тормоз