Изкуство

„Оскар“ 2015: Номинациите за дизайн на костюми

Костюмите във филмите – ето нещо, което наистина може да промени мнението ми дори за по-посредствена продукция или да ме възхити толкова много, че напълно да доминира във впечатленията ми.

„Оскар“ 2015: Номинациите за дизайн на костюми

Любимата ми категория след актьорската и тази за чуждоезичен филм. Останалите загадки на наградите „Оскар“, трябва да призная, ми се струват някак предсказуеми и предвидими.

Костюмите във филмите – ето нещо, което наистина може да промени мнението ми дори за по-посредствена продукция или да ме възхити толкова много, че напълно да доминира във впечатленията ми. Веднага давам пример: „Гранд хотел "Будапеща“ – този филм е толкова съвършен визуално, до последния детайл, че помня почти всички герои и дрехите им, но нито една реплика.

Дизайнерката по костюмите на този филм Милена Канонеро, за която вече сме писали, е първата номинирана за „Оскар“ за костюми. Работата й за този филм наистина заслужава всички възможни отличия. Неслучайно модни къщи като „Прада“ и „Фенди“ са се включили в продукцията със свои дрехи и аксесоари, а куфарите на Мадам Д. (Тилда Суинтън) украсяваха витрините на бутика на „Прада“ в Берлин.

Ето само един детайл, от който става ясно колко много Милена Канонеро познава и обича работата си. Когато Уес Андерсън й описал по телефона Мадам Д., дизайнерката решила, че й е нужен прототип. Избрала за такъв Пеги Гугенхайм – една от най-богатите и ексцентрични жени на Европа, щедра и с превъзходен вкус за изкуство. Ето защо героинята на Тилда носи рокля с мотиви от картина на Густав Климт – така се вижда нейната любов към изкуството, а също и символиката на златното слънце, което залязва. След Мадам Д. остават само ужасните й, облечени в черно деца, а на континента започва войната.

Писали сме и за костюмите във „Вдън горите“, за които е следващата номинация на дизайнерката Колийн Атууд.

За дрехите, бижутата и обувките във филма „Господарка на злото“ има номинация Анна Б. Шепърд.

Следва Жаклин Дюран за костюмите в „Мистър Търнър“. Тази година това е единствената ретро драма с номинации за костюми, макар че обикновено филмите с героини с кринолин са на голяма почит сред членовете на Киноакадемията.

Последната номинация е за Марк Бриджис за филма "Inherent Vice" – криминална история от 70-те с Хоакин Финикс (с огромни бакембарди и сандали на бос крак), Рийз Удърспун (с ретро кок и костюмчета с малки ревери) и Бенисио дел Торо (с кръвясали очи и разхлабена вратовръзка).

Всички изброени дизайнери имат по няколко номинации и награди, така че доказано са сред най-добрите в работата си – конкуренцията е сериозна. Аз стискам палци за Милена Канонеро.