ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

По следите на изгубената мода

Безспорна повелителка на светския живот в Париж повече от 50 години, най-красивата жена на Франция, графиня Елизабет Грефюл вдъхновявала изкуството и модата на своето време. Алюзията с „По следите на изгубеното време“ на Марсел Пруст в заглавието не е случайна – херцогиня дьо Германт в романа има за свой прототип именно графинята, на която Пруст бил верен почитател през целия си живот.

Изложбата в Музея на модата в Париж, която се провежда в момента, а след това ще замине за Ню Йорк, е посветена на тази забележителна жена и нейния още по-забележителен гардероб. По-голямата част от него е дарена от наследниците на графиня Грефюл на музея, защото дрехите са много трудни за съхранение и поддържане. Тук не говорим просто за стил, става въпрос за една от най-богатите жени на Париж и повечето от дрехите й са безобразно разкошни – целите в бродерии, кожи и дантели. Достатъчно е да се види само роклята на Елизабет Грефюл за сватбата на дъщеря й – дело на Чарлз Уорт, разкошна дреха от плътно бродиран в златно брокат с огромен шлейф, поръбена с кожа от норки. Интересно с какво е била облечена булката, за да засенчи майка си?

Влиятелна, умна и стилна – една истинска парижанка, чийто живот с право запълва залите на цял музей.

Елизабет се ражда през 1860 година и доживява 92-годишна възраст. Тя е свидетел на две войни, една империя и две републики, част е от Бел епок, но и от 20-те с тяхната лудост. Това дава отпечатък не само върху интересния й живот, но и върху личния й стил, който еволюира от красиви ретро дрехи с корсети до напълно актуални клош панталони и свободни рокли със смъкната талия. Впрочем най-интересните и смели дрехи на графинята, дело на Шанел и Ланвен, са от времето когато тя отдавна е навършила 50, а и 60 години. До преклонна възраст мадам Грефюл запазва своята фигура и осанка, така че си позволява винаги да носи най-модерното, при това с напредването на възрастта – във все по-светли цветове. Тя имала страхотен усет как да се появи възможно най-ефектно и много от тоалетите й разчитат на това – с пера, разкошни кимоно-ръкави, дантели и шлейфове.

Изложбата в музея на модата показва не само най-интересните образци от гардероба й, но и филм, много рисунки, писма, аксесоари и снимки. Последните били ценен дар за близките приятели на графинята и горкият Пруст не можал да получи една, въпреки молбите си години наред. Онова, което прави графиня Грефюл изключителна, далеч не е само нейният гардероб. В продължение на половин век тя била всеотдаен покровител на изкуствата и виден меценат. Именно тя за първи път направила модерно публичното събиране на средства – до тогава една скрита и частна дейност. Благодарение на графинята били поставени на сцена опери като „Тристан и Изолда“ и „Залезът на боговете“ на Вагнер, балетите на Дягилев, тя подпомагала кариерата на Айседора Дънкан и изследванията на Мария Кюри.

Влиятелна, умна и стилна – една истинска парижанка, чийто живот с право запълва залите на цял музей.

Родена с „риза“ (увита в плацентата), което навсякъде по света е знак за голям късмет. Майка й четяла в болницата „Време разделно“ и я кръстила Елица. Нашата Елица обича да се смее – случвало се е много пъти приятели да я разпознават по смеха – идва от другия край на заведението. Така е научена вкъщи – сдържа гласа си, когато е ядосана, но никога не спи...