Изкуство

Превземат ли жените музиката или така ни се струва?

Жени взеха грамофончетата в ключови категории

Превземат ли жените музиката или така ни се струва?

Кейси Мъсграйвс, Cardi B, Лейди Гага

Обикновено не следя нагрaдите Grammy, но тази година ехото от тях е твърде силно, за да не бъде чуто дори от най-незаинтересованите. А когато 31 награди от 38 категории са взети от жени, което е драстично повече от миналата година, би било жестоко да не го споменем, колкото и далеч да сме.

В годината след #MeToo жените триумфираха, независимо че индустрията не разчита особено на тях и в нея те са малцинство. Жени взеха грамофончетата в абсолютно ключови категории: поп, R&B, кънтри, а Cardi B за пръв път в историята грабна наградата за най-добър рап албум. Кейси Мъсгрейвс – за албум на годината, а Dua Lipa се отличи като най-добър нов артист. Като добавим и наградите на Лейди Гага за „Shallow”(за най-добър дует и за най-добра композиция, написана за визуална медия, плюс още едно грамофонче за най-добро солово поп изпълнение за Joanne), неочакваната поява на Мишел Обама на сцената и, разбира се, Доли Партън, която пя с Майли Сайръс... Шоуто, което продължи три часа и половина, направо отвори нова глава в историята на наградите, а може би на музиката, в пълен синхрон с изказването на президента на наградите Нийл Портноу, който миналата година каза, че ако жените искат да са номинирани, трябва „да излязат напред“. Е, излязоха.

На мога да спестя от новините и това, което ще се случи на 10 март – трибюта на Арета Франклин, кралицата на соул музиката, който Grammy ще излъчат. А и да не забравя новината за Арета – за пръв път жена ще бъде показана в поредицата „Геният“ на NatGeo.

Но какво означава всичко това?

Първо, означава, че действително музикалната индустрия има „стъклена преграда“, която може би беше счупена. Второ, жени, които все пак работят в нея, започват да говорят – главно за това, че им е писнало да са сами в стаята сред мъжете. До съвсем скоро мъжкото присъствие, дори на сцената, беше доминиращо. Онзи ден се усети и в благодарствените думи на печелившите, че благодарят основно на мъже, защото в екипите им са основно мъже (Лейди Гага и Cardi B). В Щатите (за България изобщо няма такива данни) само 2% сред музикалните продуценти са жени, 3% инженери, 12.3% композитори (това е резултат на изследване на 600 сред най-известните парчета в последните 6 години).

Тоест, музикалната индустрия е доста самотно място за жени. Засега. И само ни се струва, че превземат музиката.

Какво може да се направи, за да има повече жени в музикалната индустрия, е големият въпрос след наградите миналата вечер. Първото е най-очевидното – примерът увлича и с времето силите ще се изравняват. Второто може би най-добре изяснява Кари Кейс, изпълнителен директор на SoundGirls. “За да се промени това, жените в индустрията трябва да наемат други жени. Не казвам, защото са жени, а поне да отделят време да търсят талантливи жени, които поне да го имат предвид, когато наемат“.

Какво ще се случва жените и с каква бързина, ще видим, когато ги преброим догодина.

Вижте и някои страхотни моменти от тазгодишната церемония, започвайки с Алиша Кийс и двете пиана!

и ...

 

Наградите BAFTA: Триумф на "Фаворитката" и Катрин, херцогинята на Кеймбридж