Изкуство

Първият "Оскар" на Елизабет Тейлър

Тази година се навършват 85 години от рождението на Елизабет Тейлър.

Първият "Оскар" на Елизабет Тейлър

Тази година се навършват 85 години от рождението на Елизабет Тейлър. За да я почета, си пуснах не любимия "Котка върху горещ ламаринен покрив" (само номинация), не "Кой се страхува от Вирджиния Улф?" (втората статуетка на Академията), а първия ѝ "Оскар" - BUtterfield 8 на Даниъл Ман, по книга на Джон О'Хара и с едва 6.4 в IMDb.

Глория Уиндроуз (Елизабет Тейлър), подпухнала и сънена, но красива, шеметна, прелъстителна и сластна (стегнати вирнати гърди, широк предизвикателно поклащащ се ханш и стройни крака), се събужда в разкошен апартамент (вижте банята, решена в розово!). Първите десет минути броди лунатично из него. Роклята ѝ е скъсана, а снощният любовник си е позволил да ѝ остави пари! Тя отмъква палто от норка, вероятно на жена му, облича го върху комбинезона и потегля...

Глория всъщност е известна сред богатите мъже с лекия си нрав (манекенка е в скъпи магазини), но никой не я покорил, опитомил или съблазнил, всичко се случва, защото тя го иска, опака, своенравна, горда и независима. Нетактичният и неприятен тип, решил, че може да я купи, е свръхбогатият Уестън Лигет (Лорънс Харви от любимия "Път към висшето общество"), хубав, висок и представителен привлекателен умен и начетен мъж. Заможен индустриалец, чиито пари са на неговата съпруга Емили (Дайна Мерил), мила и фина, търпелива, влюбена и прощаваща, но безлична жена.

Глория се натриса на приятеля от детинство Стив Карпентър (Ед Фишър), беден и скромен, ала чаровен и добродушен журналист, който живее в една стая и е сгоден за троснатата, енергична, амбициозна и нетактична блондинка Норма (Сюзън Оливър), разярена и убедена, че годеникът ѝ е лудо влюбен в капризната и вятърничава манекенка.

Нашата героиня официално живее с майка си, мисис Уиндроуз (Милдред Дънок), похабена, мълчалива и примирена възрастна дама, която страда за дъщеря си, а най-добрата ѝ приятелка, мисис Гарбър (Бети Фийлд), е постоянно до нея и не пропуска да уязви и ухапе Глория, натъртвайки, че е пачавра и уличница. Диалогът е блестящ, искрящ като скъпо френско шампанско от остроумие, находчивост, наблюдателност и оригиналност, просто прелест (заглавието идва от името на телефонната компания, която приема обажданията и ги препредава).

Леко отегчена и скептична, Глория се среща пак с Уестън и между тях пламва дълбока, искрена и страстна любов. Ние обаче, подведени от клишета, предразсъдъци и опит, очакваме той да я разочарова, да се окаже лукав и манипулативен мерзавец, посредствен опортюнист и пресметлив използвач и тя да се събере със Стив, благороден, честен, себеотрицателен и мил, когото винаги тайно е обичала.

Да, ама не! Гледаме съвсем различен филм, освободен нарочно от всякакви схеми, разказвачески сръчни хватки и плоски житейски поуки. Колебанията и обидите, уязвената гордост и наранените чувства, недоразуменията и моментните слабости са част от любовта, както и съмненията по повод миналото на любимия или неговата сериозност, сила, кураж и принципи. А краят просто ни смазва и ни кара не да плачем, а направо да ридаем...

 

Боян Атанасов е жива софийска легенда, човек на живота, на киното, на театъра, на музиката. Само който не го познава, само той не се е впечатлявал от неговите енциклопедични знания в гореизброените области и не само в тях. За наша радост Боян има собствен блог, статии от който публикуваме при нас с неговото любезно съгласие. Останалите му титанични материали можете да откриете тук.