Изкуство

Руски театър в България

Представлението „А чой-то ты во фраке?“ (преведено на български „А що сте с фрак?“) е рекордно дълголетен спектакъл на московския театър „Школа за съвременни пиеси“, с почти четвърт век история и над 600 представления в Русия и по целия свят. Това предполага две неща – че намерената формула - „опера и балет за драматични актьори“ - е успешна и добре работеща и че сюжетът е достатъчно разбираем за всякаква публика.И двете предположения са верни. 

Руски театър в България
Представлението „А чой-то ты во фраке?“ (преведено на български „А що сте с фрак?“) е рекордно дълголетен спектакъл на московския театър „Школа за съвременни пиеси“, с почти четвърт век история и над 600 представления в Русия и по целия свят. Това предполага две неща – че намерената формула - „опера и балет за драматични актьори“ - е успешна и добре работеща и че сюжетът е достатъчно разбираем за всякаква публика.И двете предположения са верни. 
 
Представлението е базирано на едноактната комедия на Чехов „Предложението“, която аз случайно бях гледала, така че разбрах каква е историята, но не съм сигурна, че за неподготвения зрител всичко ще е ясно. Това обаче няма ни най-малко значение. Сюжетът е прост и ясен и без думи – стар ерген идва да иска ръката на съседката си по имение, самата тя попрезряла мома и двамата ту се карат, ту се сдобряват, подстрекавани или помирявани от нейния баща. Това е показано със средствата на всички сценични изкуства – с музиката на малкия оркестър, с кратки диалози, с оперни арии и балетни етюди. Последните са невероятно смешни. Пеенето също е забавно, но там все пак усилието да дишат и да спазват мелодията пречи на актьорите да покажат напълно комичния си потенциал. В танците те са в стихията си – правят такива движения и физиономии, при това съчетани с истински балетни пози, че просто е невъзможно човек да остане сериозен! Особено симпатични са мъжете – възрастният Алберт Фолозов и дебеличкият Иван Мамонов.
 
Наистина различен театър, който създава настроение и изненадва, без да се страхува от преувеличенията и от доста провокативната интерпретация на класическия текст на пиесата. Понеже на българския театър до голяма степен му липсва и елемента на изненада, и смелостта да провокира, руският спектакъл е една интересна алтернатива.