ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

"Скрити числа"

"Скрити числа"

"Скрити числа" е безспорно моята лична най-голяма (приятна) изненада на 2016 г. Филмът има оценка 7.9 в IMDb, три номинации за "Оскар" (включително най-важната, за продукция) и 29 (!) награди. Режисьор е Тиъдър Мелфи, направил закачливия, носталгичен и приятен St. Vincent.

Катрин Джонсън (Тараджи П. Хенсън, забравете ролята ѝ в "Империя") е свръхталантлива (да не употребя нещо по-силно) математичка от малка, но е афроамериканка, което стеснява хоризонта ѝ за образование в средата на миналия век до колеж за чернокожи. Сега, в края на 50-те, в известния с расистките си и сегрегационни закони щат Вирджиния, тя, майка на две деца, вдовица, чаровна, напета, очилата, гъвкава и с чудесно чувство за хумор, работи в НАСА, но в отдел за... черни (дори тоалетните са отделни). Там, заедно с по-възрастната, образована, съобразителна, организирана, ала пренебрегвана пълна, тантуреста и с обло добродушно лице Дороти Вон (Октавия Спенсър) и с прелестната, стройна, съблазнителна красавица Мери Джаксън (Джанел Мона), са под надзора на сухата, безизразна и взискателна педантка Вивиън Мичъл (Кирстен Дънст).

Цялата агенция се опитва да изпрати човек в космоса преди руснаците, но се проваля. Затова като блестящ (непризнат) изчислител Катрин е прехвърлена в изцяло бялата общност на инженерите и конструкторите, ръководена от вманиачения, отдаден, отнесен, но почтен и доблестен Ал Харисън (Кевин Костнър). Директен шеф ѝ е Пол Стафърд (Джим Парсънс, забравете "Големия взрив"), горделив и лаконичен самовлюбен кариерист. Тя върши блестяща работа, а расовите унижения дори сред тези образовани, напредничави хора уж без предразсъдъци продължават, докато в една великолепна сцена Харисън не чупи с чук табелата "за чернокожи" пред тоалетната и не обяснява, че "всички тук пикаем еднакво"!

Битката на Дороти е да стане супервайзър на новото изчислително звено, прозряла бъдещата сила на компютрите (които ще направят професията ѝ излишна) и самообучила се в познания по IBM. Мери успява в съда (речта ѝ пред съдията е блестяща) да се пребори да бъде първата афроамериканка, допусната на (вечерни) курсове в престижния местен университет!

И ако в личния си живот Катрин открива любовта при хубавия, висок, елегантен и упорит полковник Джим Джонсън (вече задължителния "Оскар"-ов Махершала Али), то астронавтът Джон Глен (Глен Пауъл) вярва само на нея за собствената си безопасност въпреки ревнивата съпротива на идеолога на първия полет извън орбита Пол Стафърд.

Филмът не тезисно, плакатно и показно, а увлекателно и реалистично (което го прави универсален), чрез съдбите на живи, уязвими, раними и уплашени от предизвикателствата, но смели, решителни и амбициозно отдадени на мечтите си жени ни показва вечната битка за признание и достойнство на умния и добър, ала пренебрегнат поради произход, раса, пол или класа човек. Нещо, гарантирано в демократичните и свободни страни на книга, но нуждаещо се от всекидневни доказателсва с ум, талант и ерудиция. Срещу предразсъдъците и клишетата.

 

Боян Атанасов е жива софийска легенда, човек на живота, на киното, на театъра, на музиката. Само който не го познава, само той не се е впечатлявал от неговите енциклопедични знания в гореизброените области и не само в тях. За наша радост Боян има собствен блог, статии от който публикуваме при нас с неговото любезно съгласие. Останалите му титанични материали можете да откриете тук.

Боян Атанасов е жива софийска легенда, човек на живота, на киното, на театъра, на музиката. Само който не го познава, само той не се е впечатлявал от неговите енциклопедични знания в гореизброените области и не само в тях. За наша радост, Боян има собствен блог, статии от който публикуваме при нас с неговото любезно съгласие. Останалите му титанични материали можете да откриете тук.