ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

В Осло откриват музей на художника Едвард Мунк

В Осло откриват музей на художника Едвард Мунк

 Снимка: Richard Mortel from Riyadh, Saudi Arabia

За Едвард Мунк картините му са като негови деца. И като всеки любящ баща, приживе той съвсем не е съгласен с идеята те да се отдалечават твърде много от дома. С днешна дата почитателите му имат повод за истински празник - над 26 000 произведения на изкуството на експресиониста, включително най-известното му произведение "Викът" – вече се намират на сигурно и под един покрив в мащабния и специално построен за целта музей „Munch“ в Осло.

Старият, запуснат и зле охраняван музей на Мунк в покрайнините на норвежката столица – откъдето версия на „Викът“ и друг шедьовър „Мадона“, бяха откраднати от крадци през 2004 г., вече е в миналото. Новото място отваря врати за обществеността в сърцето на Осло, в просторна модернистична сграда.

"Това вероятно е най-големият музей, посветен на един-единствен художник", споделя директорът на музея Щайн Олав Хенрихсен.

С наличието на 13 етажа, разположени на площ от над 26 000 квадратни метра, новата сграда предлага пет пъти по-голяма изложбена площ в сравнение с мрачния музей, който досега беше дом на националното съкровище на Норвегия.

 

Мунк остава ерген до края на живота си, няма деца и завещава творбите си на град Осло. Първоначално възнамерява да ги остави на норвежката държава, но променя решението си в последния момент, за да избегне възможността изкуството му да попадне в неподходящи ръце. По онова време Норвегия е окупирана от нацистите, които смятат пионера на експресионизма за създател на „дегенеративно изкуство“.

Чисто новият музей има за цел да компенсира историческата несправедливост, като най-накрая отдаде на световноизвестния художник  това, което неговите почитатели смятат, че майсторското му творчество заслужава. 

"Мунк е искал да има музей. Говорел за децата си, като е имал предвид всичките си произведения и е искал те да бъдат заедно като колекция. Мисля, че би бил много щастлив да види какво сме направили сега.", казва уредникът Трине Оте Бак Нилсен.

Самата сграда, наречена "Ламбда", тъй като наклоненият й връх наподобява едноименната буква от гръцката азбука, не минава, без да е обект на спорове.

Фоайето прилича на летище, склад, хотел или търговска сграда. Няма абсолютно нищо в избора на цветове и материали, което да подсказва, че мястото приютява един от най-великите художници в света“ - разкритикува мястото изкуствоведът Томи Сорбо.

Ръководството на музея отхвърли критиките, като посочи, че музеят трябва да провокира хората по същия начин, по който го е правило и изкуството на Мунк.

Нерядко сме си мислели как може така точно да приляга картината „Викът“ на името на художника Едвард Мунк.  Макар през годините ту да се радва на популярност, ту да остава някак скрита от хорското внимание, тя винаги намира начин да ни накара да я погледнем от нов ъгъл - също както създателя си.

Фрида Кало като поетеса

Обичам устойчивото във всичко – в начина на живота, в разумното хранене, както и във взаимоотношенията с хората. Харесва ми да чета, но не за да избягам от реалността, а за да намеря начини да я направя по-хубава. Опитвам се да гледам от слънчевата страна на живота с щипка самоирония, усмивка и развълнувани очи.