Изкуство

Виртуално в "Градината на земните удоволствия"

Mоже би най-известната картина на Йеронимус Бош

Виртуално в "Градината на земните удоволствия"

"Градината на земните удоволствия" е може би най-известната картина на Йеронимус Бош, холандския художник от ХV век (намира се в музея "Прадо" в Мадрид). Това е времето, в което Колумб открил Америка, Леонардо нарисувал „Мона Лиза”, а Инквизицията сковавала в страх умовете на католиците.

Благодарение на технологиите и на натрупаните познания за значението на сцените днес имаме възможност да направим едно лично виртуално пътуване в детайлите и така във времето и творческия процес на Йеронимус Бош (и може би да поразсъждаваме насаме за собствените си морал и грехове).

Аудио-визуалното пътешествие от свръх-високо качество е част от троен проект, описан като „трансмедиен триптих”. Към сайта на „Градината” се очакват и документалния филм „ Йеронимус Бош, докоснатия от Дявола” (трейлърът е по-долу), както и още една виртуална интерактивна документална форма, наречена „Йеронимус Бош, очите на бухала”. Благодарение на технологиите за „Градината на земните удоволствия” няма нужда да отидете до Мадрид, достатъчни са само слушалки и добри познания по английски за едно напълно изчерпателно, детайлно и осмислено разглеждане. Силно препоръчвам и частите, които не са озвучени (маркирани са като допълнителна информация към някои от сцените), които са също много любопитни.

Картината е дълга е 389 см., висока 220 см., нарисувана е вероятно през 1490-а година върху три груби дъбови плоскости. Представлява триптих – двете странични крила могат да се отварят, а когато е затворена, на външната ѝ страна е изобразен (по всяка вероятност) Третият Ден от Сътворението, когато Бог още не е създал животните и човека. Бог е представен в горния ляв ъгъл, а Земята  като кристална сфера в непрогледния мрак на Космоса.

Когато крилата се отворят, се разкрива възхителен, ярък контраст между екстериора и интериора на картината – вътрешността ѝ кипи от живот, действие и невероятни детайли, разказващи стотици истории. Картината е толкова населена, сложна и загадъчна, че в момента има дори мобилно приложение, даващо възможност на зрителите да видят всички елементи, а специалисти и любители изследват от векове значението на отделните сцени.

Върху левия панел е нарисувана Райската градина, вероятно представянето на Ева пред Адам. Централният панел, „Градината”, има силен сексуален заряд – посветена е на страстта, плътските изкушения, плодовитостта, удоволствието. Този панел не е свързан с Генезиса. Десният илюстрира Адът, който е бил истинска обсесия за средновековния човек и заема сериозно място в творчеството на Бош.

Невъзможно е да се опише всичко, което се вижда и случва в  „Градината на земните удоволствия” – това е история за морала и греха в едно специфично време.
Приятно изследване!