Изкуство

Защо трябва да гледате Tár с Кейт Бланшет

Премиерата беше през септември на 79-ия Международен филмов фестивал във Венеция

Защо трябва да гледате  Tár с  Кейт Бланшет

Tár, написан и режисиран от Тод Фийлд, разказва историята на световноизвестна жена диригент на симфоничен оркестър, изиграна брилянтно от Кейт Бланшет. Това е едва трети филм на Фийлд след драмата от 2001 г. In the Bedroom, която силно впечатли критиците, и по-скоро неуспешния „Малки деца“ (2006).

Tár поставя таланта на Тод Фийлд на ново ниво. Филмът е спиращ дъха, иновативен и впечатлящ визуално. Действието се развива в съвременния свят на класическата музика. И режисьорът ни превежда през тази реалност така прецизно, автентично и подробно, че буквално ни потапя в него. Кейт Бланшет, която играе Лидия Тар, вече бе много добре оценена на международните филмови фестивали.

Филмът започва с енигматичен кадър на размяна на текстови съобщения. След това преминава в поредица от интервюта на Лидия, включително и с Адам Гопник от The New Yorker (в ролята на самия него), което ни позволява да открием коя е тя и да осъзнаем висотата на таланта и. Научаваме, че Лидия е била диригент на Бостънския симфоничен оркестър и Нюйоркската филхармония (наред с други престижни постове), а в продължение на седем години ръководи Берлинската филхармония. Тя е в списъка на носителите на EGOT / акроним събиращ наградите Еми, Грами, Оскар и Тони/ , а неѝн ментор е Леонард Бърнстейн.

Изпълнението на Бланшет първо създава впечатление за леко театрално, но бързо това усещане се заменя от осъзнаването, че самата Лидия изнася представление, представяйки личността си пред нюйоркската публика. Извън сцената тя толкова пламенна и спонтанна- виждаме я на клюкарски обяд с Елиът Каплан (Марк Стронг), маниакът инвестиционен банкер и диригент на непълно работно време, с когото основават стипендията на Accordian- организация, посветена на млади жени диригенти. Забавни са и сцените с Франческа (Номеми Мерлан)-нейната отдадена и старателна  асистентка.

Tár не би бил така успешен филм  без изпълнението на Кейт Бланшет, която пресъздава запомнящия се образ на Лидия. Тя е страстен музикант, който „живее и диша” партитурите, които дирижира. Тя е пламенен учител, който води майсторски клас в "Джулиард". Тя е световна знаменитост, която налага дирижирането е диктатура в рамките на демократично-социалистическите протоколи, които уж управляват Берлинския оркестър. Тя е технолог на записите, и е педантична в на-малките детайли на албумите. Лидия е и автор, който се кани да публикува книга ,озаглавена „Tár on Tár“.

Бланшет, с дълга права коса, безупречно пресъздава  магнетичните промени в настроението на Лидия, от благородната ѝ доминираща  усмивка , през страстта и прецизността ѝ на подиума, до маниакалната и потребност за контрол.

Сценарият на Тод  Фийлд е изключителен. Той ни заплита в един стегнат разгръщащ се разказ за тихо двуличие, корпоративни интриги и еротична мания. Фийлд, работи с оператора Флориан Хофмайстер, заснел Tár, така че да изглежда като документален филм, режисиран от Стенли Кубрик (с когото Фийлд е работил по „Широко затворени очи“, когато е бил актьор). Актьорският състав включва още Ноеми Мерлант, Нина Хос, Софи Кауер, Джулиан Глоувър, Алън Кордунер и Марк Стронг.

Премиерата на Tár беше през септември 2022 г. на 79-ия Международен филмов фестивал във Венеция, където Бланшет спечели наградата  Volpi за най-добра актриса.