Броени дни остават, преди Националният балет на Испания да завладее сърцата ни. Ще бъдем пленени от грацията и лекотата, с които балетистите ще ни разкажат една вълшебна история без думи. За това какво е да бъдеш примабалерина в един от най-престижните балети в света, какви са трудностите, предизвикателствата и цената на мечтите, както и за още много други неща си поговорихме с Естер Йорадо.
Как станахте примабалерина на Националния балет на Испания?
С много тренировки и отдаденост още от крехка възраст и разбира се, с подкрепата на моите родители. Като малка изучавах Танцовото изкуство, след което започнах работа във фламенко-барове и в Андалуското танцово дружество. От 1998 г. съм част от Националния балет на Испания, като преминах през всички категории, докато през 2012 г. не се превърнах в примабалерина.
Фламенко е много повече от национален танц, каква е универсалната му стойност според Вас?
Бих описала фламенкото като основата на човешката същност. Както музиката, така и танцът произхождат от народните традиции на Испания под влиянието на други култури. Това е доказателство за неговата универсалност.
Гледали сме много постановки и филми, посветени на испанската музика танц, какво е по-различното във вашите представления?
Националният балет на Испания е единствената трупа в света, която изпълнява и четирите стила, съставляващи Испанския танц – фламенко, фолклор, стилизиран танц и болеро-школата.
Как минава един ден на примабалерината Естер Йорадо?
Рано сутрин отиваме в Централата. Започваме работния ден със загрявка от час и половина с уроци по балет, за да преминем към различните запланувани за деня упражнения. В средата на работния ден имаме почивка за обяд и приключваме с работата след 16:30 ч.
Какво обичате да правите извън балета?
Това, което най-много обичам да правя извън балета, е да бъда със семейството си, с приятели и особено да излизам сред природата. Освен това практикувам и различни спортове.
Разбрахме, че теглото на една рокля достига до 15 кг, какво е чувството да танцуваш с такъв товар?
В началото усещането е особено, трябва ти много предварителна подготовка, за да се „сработиш с роклята”. Трябва да изпробваш техниките на движение, за да постигнеш при тази тежест на костюма възможно най-добрия резултат.
Вашата работа е като сбъдната мечта за всяко едно момиченце – балерина в прекрасна рокля с дипли и къдри. Каква е цената на постигането на тази мечта?
Много саможертва, време и усилия. Времето със семейството ти и любимите ти хора е ограничено. Много пъти ми се е налагало да се отказвам от своите лични решения, за да постигна това, което съм в момента.
Какво да очакваме от представлението в България?
„Самотата на шала” е хореография, завещана на Националния балет на Испания от Бланка дел Рей. Това е диалог между един шал и танцьорката на фламенко. Вдъхване на живот и движение на шала, като на финала се постига взаимодействие между двамата.
С подкрепата на BG Sound Stage