ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Петко Дурмана: Най-силното и въздействащо изкуство се прави в трудни моменти

Петко Дурмана: Най-силното и въздействащо изкуство се прави в трудни моменти

Автор: Благовеста Желязкова

Наскоро във Фейсбук се появи групата „Купи изкуство, помогни на художник“, която е създадена в помощ на българските художници  една от най-засегнатите групи в ситуацията на извънредно положение. В нея авторите имат възможност да предлагат свои произведения, да достигат до по-широка публика и да предложат цена за творбите си, която може би иначе не би била реалната. Как се стига до създаването на тази платформа и как се прави изкуство по време на криза, ни споделя един от инициаторите й – художникът Петко Дурмана.

Създавате групата „Купи изкуство, помогни на художник“, след като станаха ясни резултатите от първата среща на представители на независимия сектор с министъра на културата Боил Банов. Защо отново не може да се стигне до взимането на конкретни и стратегически мерки?

Конкретни мерки са били договорени с министър Банов, но те, първо, не са достатъчни и второ, на практика игнорират голяма част от българските творци, които са описани като представители на сивия сектор. Не искам да задълбавам в причините да има художници в така наречения сив сектор, но най-основната е липсата на работещ и прозрачен пазар на изкуство в България, а причината за това е държавата, която не е създала условия и правила за съществуването на такъв пазар.

Колкото и да са тези творци, обявени за сив сектор, те също са човешки същества, те също имат разходи (а някои и деца) и хранителните пакети с русенско варено няма как да им решат проблема.

Но и те – като всички останали колеги – могат да рисуват и има хора, които могат да ги подкрепят като купят произведенията им, което няма как да стане при карантина и затворени галерии. Разбира се, това са само част от изключените, но дори и за тези независими автори, които са припознати като нуждаещи се и легитимни за подкрепа, остава проблемът, че тази подкрепа ще дойде в бъдеще време, а някои спешно се нуждаят от средства. Затова с колеги създадохме възможно най-бързата възможна платформа, която да позволи на художниците да продават свои произведения директно на хората, които ги харесват и могат да си позволят да ги купят, за да помогнат на авторите им. Това е модел на солидарност, но той сработи бързо и за две седмици много художници са продали свои творби, а техните почитатели са придобили прекрасни произведения за домовете си и това им помага да се чувстват по-добре.

Какви са щетите върху изкуството и целия сектор към този момент? И докъде могат да стигнат?

Щетите вече са огромни и според мен никой не е в състояние да ги предвиди, защото никой не знае какви ще бъдат последствията върху цялата икономика от пандемията. А културният сектор е изключително зависим не само от икономическото развитие, но и от туризма, от начина, по който хората прекарват свободното си време, пътуват и така нататък. Вероятно някои форми на изкуство ще пострадат много повече от други, ще има дори такива, които напълно ще се маргинализират и аз се страхувам, че реалността може да надмине и най-песимистичните прогнози за културния сектор.

Какви са начините за оцеляване?

Аз съм един от пионерите в използването на интернет за създаване на изкуство и за популяризиране на изкуство, така че единствената рецепта за оцеляване бих търсил там. Даже смело мога да направя прогноза, че ще има бум във всичко свързано с интернет, включително културата и изкуствата, които най-бързо се рестартират там. Разбира се, това няма да стане само с един уеб сайт, дори той гръмко да бъде наречен онлайн изложба, нито пък с изпращане на pdf презентация по мейл.

Който прегърне настоящите трудности и предизвикателства и ги обърне в предимства, ще оцелее.

Самите художници и артисти до колко са склонни да споделят творбите си онлайн?

Оказа се, че те не само са готови, но и много от тях вече са изключително активни онлайн. Тази активност обаче не е давала големи резултати, защото тя е била насочена към промотиране, а при липсата на инфраструктура за офлайн продажби те изведнъж придобиват смелост да продават произведенията си онлайн и това определено сработи.

Има още...

Ако бях филм, щях да бъда „Полунощ в Париж“. Ако бях книга, щях да бъда „Романът на Зелда Фицджералд“. Ако бях песен, щях да бъда „A little party never killed nobody“. Може би защото ми е по-лесно да се търся в книгите, филмите и музиката. Обожавам да слушам любимите си изпълнители на живо. Дотолкова, че съм готова сама да отида до някой европейски град. Така ут...