ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Модата е мъртва

Модата е мъртва
СПОДЕЛЕТЕ ТАЗИ СТАТИЯ

Модата е мъртва. И за мен като фанатична читателка на Vogue от десетилетия и като жена, която никога в живота си не е обличала анцуг, скъсани дънки и каквото и да е с камъчета „Сваровски“, не е лесно нито да го повярвам, нито да го напиша. Сега обаче имам подкрепата не на друг, а на Business of Fashion – най-авторитетната професионална медия за мода, която публикува подробен анализ за това защо в наше време да си модерен, вече не означава абсолютно нищо.

Модата е изкуство и като във всяко изкуство в нея има школи, направления и техни яростни поклонници или противници. В историята на изкуството Мода имат своето място класиците Диор и Шанел и импресионистите Ив Сен Лоран и Баленсиага. Модернизмът и авангардното изкуство са представени от Вивиан Уестууд и Жан Пол Готие, през Тиери Мюглер, японската школа на Рей Кавакубо и Ямамото до Антверпенската шесторка. Да не забравяме и попарта на Версаче и Москино, минимализма на Джил Сандер и Хелмут Ланг, деконструктивизма на Марджела и Рик Оуенс и провокаторите Маккуин и Галиано, отвъд всяка дефиниция. Всеки истински моден дизайнер е творец със своя визия, идея и история, която разказва през целия си творчески живот. Неслучайно творенията на всички изброени дизайнери се разпознават от пръв поглед, без марката да е написана върху тях с големи букви.

Днес всичко се смята за мода и за модерно. H&M и Zara са мода. Nike и Adidas, Supreme и Stüssy са мода. Всеки, облечен в дрехи street fashion и маратонки, смята себе си за модерно облечен. Само че това как комбинираме дрехите си и какво избираме да облечем, се нарича по друг начин. Нарича се „стил“.

Мода и стил вече са едно и също.

Преди, когато модата е била изкуство и всеки от нейните творци е имал своя армия от поклонници, да си модерен е значело не просто сходна на дизайнера гледна точка и чувствителност, а на първо място много пари. Целият гардероб и всяка една комбинация от дрехи и аксесоари са показвали към коя модна школа принадлежи жената. Да си модерен, е много скъпо изкуство. Затова има понятие „жертва на модата“, но никой не казва „жертва на стила“.

Днес, ако сравним с изкуството, сме в епохата на постмодернизма. Всичко е мода, всеки е модерен. Абсурдно грозни обувки, normcore, пълна липса на интерес към качеството на кройката и материята. И не става въпрос за никаква „демократизация“ на модата, всички все още носим онова, което ни се диктува – може би не от дизайнерите, а от инфлуенсърите.

Прогнозата на Business of Fashion е, че модата ще се развива в най-различни направления и повечето няма да имат никакви допирни точки. Модата в смисъла, в който я виждаме в музеите и Vogue от едно време, си отива. Остава ни само да приемем промяната и – поне в моя случай – да си носим старите дрехи. Добре дошли в бъдещето.

 

Родена с „риза“ (увита в плацентата), което навсякъде по света е знак за голям късмет. Майка й четяла в болницата „Време разделно“ и я кръстила Елица. Нашата Елица обича да се смее – случвало се е много пъти приятели да я разпознават по смеха – идва от другия край на заведението. Така е научена вкъщи – сдържа гласа си, когато е ядосана, но никога не спи...