Мнозина вероятно са си мечтали да станат част от невероятното ревю на Dior Cruise 2020, за което Мария Грация Кюри беше поканила гостите си в Palais El Badi в Маракеш.
Дефилето се случи около огромен басейн, „пламтящ“ от хиляди малки свещи, което направи вечерта и шоуто още по-магични. Сред моделите, които показаха една близка до сърцето на Мария Грация колекция, съчетаваща основните модни кодовете на Dior с африканските традиции, беше и Нора Атал. Момичето, родено във Великобритания и с марокански произход, което работи с Кюри още от 2017-а, когато тя става творчески директор на Dior. Нора ни „разхожда“ не само зад кулисите, където често е много по-интересно, отколкото на сцената, но и споделя с нас своите „откраднати мигове“ из потайностите на Маракеш. От красивата градина „Мажорел“ през традиционните пазари и магазинчета до вълнуваща подготовка за ревюто и кулминацията на вечерта – изпълнението на Даяна Рос. Нора документира почти всяка своя стъпка в Мароко специално за Vogue.
След като участва в последните кампании на Alexander McQueen и Chanel, наскоро тя пътува до пустините на Мароко, за да се снима и в пролетната кампания на Zara. Докато расте, Нора често пътува до северноафриканската страна, която е родина на родителите й, чувства се много свързана с културата там и дори говори малко от езика. А когато я попитат къде би препоръчала да се отиде, веднага би отговорила – в Стария град в Танжер и пазарите около него.
Какво още трябва да знаете за ревюто на Dior в Маракеш?
• Шоуто бе открито с цитат на мароканския писател Тахар Бен Джелун: „Културата ни учи да живеем заедно, учи ни да бъдем сами в света и на това, че други хора имат различни традиции и начин на живот от нашите собствени.“
Тънката граница между културното признание и културното присвояване вълнуват Мария Грация Кюри. С тази колекция тя иска да покаже традициите, които обикалят света, и начина, по който могат да се осъвременяват, но и да се опазват като културно наследство.
Има още...
• В създаването на колекцията дизайнерът на Dior обединява усилията си с френската антроположка Ан Гросфили, която я отвежда във фабрика в Кот д'Ивоар, за да й покаже специалната батик техника, при която с помощта на восък, текстил и багрила се правят красивите африкански принтове, които Мария Грация използва за моделите си.
„Това е почитане на разнообразието на африканската култура, но не е африканска колекция“, споделя Гросфили. Тя отбелязва, че много дизайнери харесват идеята „да изглежда африкански“, без наистина да покажат какво се крие зад това. Ето защо за Кюри е важно да покаже автентичен текстил с африкански произход, а по този начин да покаже и взаимовръзката между отделните култури.
• Кюри си колаборира с още няколко артиста за шоуто в Маракеш. Британската дизайнерка от ямайски произход Грей Уелс и афроамериканският артист Миклийн Томас правят своя интерпретация на класическите New Look сако и пола на Dior, докато южноафриканският стилист Пате'О изработва риза, която е трибют към Нелсън Мадела. Шапкарят на Dior Стивън Джонсън пък работи с Мартин Хенри и Даниел Осемадеуа за изработването на тюрбаните.
• Връзката на Dior с Маракеш датира още от 1951 година, когато Кристиан Диор създава „Maroc” – бяла рокля от тюл и сако със сребристи бродерии, които са вдъхновени от „охлаждащите“ цветове на града, когато температурите в него станат много високи. Влияние от Мароко се прокрадва и в колекциите на Джон Галиано, докато той работи за Dior между 1997 и 2011 година. Най-емблематична обаче е връзката на Маракеш с легендарния Ив Сен Лоран, който става асистент в модната къща през 1955 година и заема мястото на своя ментор Кристиан Диор две години по-късно, когато той си отива от този свят. Следобеда преди модното шоу Мария Грация Кюри покани гостите във вилата на Ив Сен Лоран, където е изложено сакото Marrakesh, което той създава за Dior през 1960 година.
Вижте цялото ревю Dior Cruise 2020 тук!