Начин на живот

Музиканти в локдаун: "Моят инструмент ме спаси"

Лицата на музиката под карантина

Според данните на Music Venues Trust само във Великобритания над 550 заведения за жива музика са под непосредствена заплаха от затваряне, поради пандемията от Covid-19 и ограничителните мерки. Това представлява потенциална трайна загуба на над 5000 работни места, отлагане на над 100 000 концерта, над 300 000 изпълнения на музиканти и над 1 милион възможности за временна заетост на работещите в сферата.

За България не е правено подобно изчисление, тук сме на ниво пресмятане 1000 точно музиканти ли имаме или повече. А накрая може би ще се окаже, че са по-малко... Особено според НАП.

Фотопоредицата Front of House, на базираната в Болтън фотографка Мардж Брадшоу има за цел да повиши осведомеността в световен план за мащаба и въздействието на тази ситуация. Като човек, който работи в областта на културата, музиката и фотографията на събития, Мардж знае какви са 

опустошителните последствия от пандемията, пред които са изправени музикантите, продуцентските и гастролните екипи, както и всички, които разчитат на масовия сектор.

Всяка от фотографиите на музикантите е придружена от личните им истории за затворения живот, след като локдаун след локдаун поставят хиляди работни места в риск и стотици музикални заведения във Великобритания под заплаха от закриване. 

Джералдин Грийн – кларинет, бодран, пиано и виолончело

"Преди да удари Covid-19, свирех със симфоничния оркестър на Болтън, камерния оркестър на Болтън и за местната си църковна музикална група."

"Свирих и на фолклорни концерти, представления и много, много концерти, както професионално, така и с аматьорски колективи."

"Също съм и учител. Преди коронавируса имах 22 ученика - сега имам 10!"

"Най-трудното нещо определено е загубата на свиренето заедно, в оркестрите."

"Това беше както моята работа, така и социалният ми живот - всичко вече изчезна."

"Липсва ми духовното усещане за музиката, скъпата ни публика, концертите, репетициите, приятелствата и другарството."

"Скърбя за тази загуба, ужасно."

Роб Йънг - китарист, свири на банджо в The Two Hats Blues Band и Rambling Rob Young

"Наистина ми липсват концертите".

"The Two Hats Blues Band бяха полупрофесионални и събориха около 150 концерта на живо през 2019 г. Всеки един уикенд на път, нагоре и надолу по магистрали с фургон, пълен с екипировка."

"Изведнъж това ни беше отнето."

"Наистина е трудно време за музикантите в момента и за всички, които работят в сценичните изкуства."

"Свят без музика на живо се чувства като в къща без прозорци."

"Музиката на живо е приповдигната, подхранваща, социално лепило."

"Това е хубаво и трябва да го има."

Има и още...


Линдзи Гарвин, учителка по пиано, соло пианистка

"Когато за първи път бяха обявени ограниченията заради Covid-19, аз отричах тежестта на ситуацията."

"За щастие моят бизнес за преподаване и настройка на пиана се разрасна през цялата пандемия."

"Мисля, че това е така, защото хората имат повече свободно време и се насочват към творчеството."

"Чувствам се много благодарна, че имам прекрасни, лоялни ученици, които са решени да се адаптират към уроците през Зуум, когато е необходимо."

"Определено очаквам с нетърпение да се върнат концертите на живо."

Джо Бърн - китара, пиана и вокал на Phantom Voices

"Целият ми начин на живот се промени в резултат на Covid-19."

"Концертирах няколко пъти седмично през последните 15 години и ориентирах живота си около това."

"Да се превърнеш от толкова зает човек в самотник, който няма нищо за правене, беше огромен шок."

"Макар да обичам да пиша и записвам, преди всичко съм изпълнител на живо и това е, което обичам да правя най-много."

"Моето пианото ме спаси."

"Винаги, когато се чувствам разочарована или ми е писнало, мога да седна и да свиря няколко часа и това е като медитация за мен."

Рик Хюз - учител по барабани

"Като професионален музикант най-трудното е, че това е прехраната ти и нямаш представа дали някога ще се върне."

"Определено няма да приемам нищо за даденост отново, това е сигурно."

"Фантастичното ми семейство се отнасяше страхотно с мен и със ситуацията и единствено това на няколко пъти ми попречи да загубя разсъдъка си.

"Имайте предвид, че аз и жена ми се доближихме до лудостта, като учехме вкъщи нашето осемгодишно!"

 

Има думата Марина Василева, авторка на отвореното писмо на музикантите