Неделен книжен клуб

"Кристиан Диор - биография" на Мари-Франс Пошна

Кристиан Диор – човекът, спасил френската мода чрез световноизвестната революция в модата, наречена „new look“ Съвсем наскоро в ръцете ми попадна биографията на Кристиан Диор от Мари-Франс Пошна. Веднага изпитах желание да се запозная от близо с житейския път на първия моделиер с огромна световна популярност.

"Кристиан Диор - биография" на Мари-Франс Пошна
„Честно казано, истинските революции се правят, без специално да ги търсим“
                                                                                                                                Кристиан Диор

Кристиан Диор – човекът, спасил френската мода чрез световноизвестната революция в модата, наречена „new look“
Съвсем наскоро в ръцете ми попадна биографията на Кристиан Диор от Мари-Франс Пошна. Веднага изпитах желание да се запозная от близо с житейския път на първия моделиер с огромна световна популярност.

Развълнувах се. Кристиан Диор е поредното доказателство за силата на идеите и добрия вкус. Израснал в Гранвил в семейството на заможен индустриалец и предприемач. Обграден от охолство и лукс, той търси неуморно връзка с майка си - символ на викторианското поколение родители - елегантната, непреклонна и строга. Мадлен Диор не успява да се отпусне и да даде на сина си търсената обич и грижи. Постоянно нуждаещ се от нейното благоволение и внимание, той прави всичко необходимо да се доближи до нея, усвоявайки изкуството на градинарството, на което тя изцяло се е посветила, и наизустявайки названията на цветята.

Съвременник и сподвижник на едни от най-известните френски личности /Жан Кокто, Макс Жакоб, Анри Согюе, Кристиан Берар, Жорж Жофроа, Жорж Вигуру и много други/ той успява да се сближи и създаде вечни приятелства, които отстояват на времето, определят неговия житейски път и интереси.

Един истински щастливец, черпил с пълни шепи от неизчерпаемия извор на творчески идеи и вдъхновение на времето, в което живее. Любител на веселието, маскарадите, изкуството и неговите всевъзможни форми на проявление – музика, архитектура, театър, литература, изобразително изкуство и др. – той дълго време препочита да съзерцава и съпреживява таланта на другите, отклолкото да търси своето собствено призвание.

Съдбата на Кристиан Диор доказва, че човек, роден под щастлива звезда намира своето призвание рано или късно, независимо от житейските неуредици, липсата на самоувереност и привлекателна външност, переспектива и ясна визия за бъдещето.

Случайно или не – на 16 декември 1946 г. в 9 часа сутринта Диор открива модната си къща в малката сграда на на авеню „Монтен“ 30.

На 12 февруари 1947 г. Кристиан Диор представя своята първа колекция – „Венче“, която прави невъзможното възможно -  съживява славата на френската мода и преобръща представите за женственност и елегантност.

Силуетът „Осмица“, по-известен като “new look” завладява света, завоювайки световна слава на своя създател. Позволявайки си да върне лукса и да наблегне на женствеността в една страна, парализирана от следвоенната действителност, той вдъхва самочуствие и желание да се приключи с глада и недоимъка.

За съжаление думите на неговия приятел – Кристиян Берар - „Бъдете щастлив тази вечер и се наслаждавайте на щастието си. От утре ще трябва непрестанно да надминавате себе си и никога вече няма да имате спокойствие“, изречени вечерта преди официалното предстсвяне на първата колекция на Диор, се оказват верни. Кристиан Диор никога вече не успява да се откъсне от света на модна къща „Диор“. Загубвайки се във водовъртежа от ангажименти, той постига огромен световен успех, напълно непознат за останалите модни къщи до този момент, но губи способността да се наслаждава на живота и пълноценно да се радва на приятелите си.

Това е една истинска история – вълнуваща и невероятна със своите неочаквани обрати, главни герои и необикновенни включвания от страна на съдбата и така любимите гадателки на главния герой.
Съдбата на Кристиан Диор е изключително вълнуваща и доказва, че ако ти е предопределено, то ще се случи.

П.П. Няма как да не споделя огромното си разочарование от огромния брой печатни и стилистични грешки в изданието, които правят лошо впечатление и развалят удоволствието от прочита на книгата.