ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Две изложби и три художнички, на които да обърнем внимание

Новата седмица ще започне с редица ограничения, но посещението на галерии и изложби все още не е забранено, така че нека се възползваме от това, докато имаме този шанс. Представяме ви две изложби, част от фестивала Културама, които заслужават вниманието ви.

"Ако се вгледаш отблизо, нещата може да се разпаднат" и "Чух трептене на крила през прозореца" са две събития, предназначени за затормозените ни с пандемичен хаос сетива, които повече от всякога се нуждаят от ласката на изкуството

Културама e платформа за сценична изява, посветена на изкуствата в областта на театъра, музиката, визуалните изкуства, танца и литературата. В основата на това второ издание на фестивала отново стои проектa Национална стипендия "С усилия към звездите", чиито стипендианти ще са основните артисти, които ще представят себе си и своите проекти  като носители на идеята за свободните артисти, търсещи нови посоки.

Ако се вгледаш отблизо, нещата може да се разпаднат / If you look closely, things may fall apart

Фондация "Културни перспективи" и Софийска градска художествена галерия (СГХГ) са организатори на изложбата на художничката София Грънчарова, която може да бъде разгледана от 19 март до 4 април в СГХГ.

Талантливата художничка е един от стипендиантите на Национална стипендия "С усилия към звездите" за 2020 г. в област "Визуални изкуства" под менторството на Правдолюб Иванов. Нейната авторска изложба представя серия от експерименти със суров материал и вдъхновение, идващи от изображенията в публичната среда, рекламите, от пространствата, които те заемат – обширни, централни и дотолкова познати и внедрени в ежедневието, че на моменти остават незабележими. Като част от средата, в която живеем, те неусетно стават част и от нашето съзнание, хранят визуалния ни апетит и ни заливат с информация.

Авторката София Грънчарова събира множество винили, използвани за билбордове, и работи както с информацията, която носят, така и с качествата на материала, от който са произведени. С помощта на сканираща машина тя се приближава до съставните частици на изображението, вади елементи от обичайния им контекст и връща избрани фрагменти обратно на материала, който оригинално ги е носил – винила. Особен фокус в избора на фрагменти пада върху присъствието на човешкото тяло върху рекламните пана. Любопитно е как те биват многократно уголемявани и деформирани и как си въздействат с архитектурата в града и с хората около тях. Авторката представя 14 фрагментирани образа от градската среда като инсталация в галерийното пространство. Веднъж поставени в обстановката на изложба, функцията на тези образи рязко бива променена, вниманието и начинът, по който зрителят ги гледа също стават различни.

Като контрапункт на физическата дистанция художничката създава серия от скулптурни обекти, съставени от стари хватки за катерене, силикон, текстил, лични бижута и брокат. Наредени по стените на галерията, те канят зрителя да се приближи, изкушават го да се покатери по меките и топли повърхности, които предполагат поведение на игра. Същото това поведение е засилено от серия пързалки, покрити с фрагменти от винили, сливащи рекламните образи в една своеобразна площадка за игра. В центъра на галерията се поклаща люлка от винилени драперии и бижута, подканваща зрителя да седне и да се залюлее по детски.

Ритъмът на вътре-вън, галерия-град, тяло-архитектура, изважда изложбата от залата и продължава с диптиха "Голям избор", представен на две билбордни пана на оживено кръстовище в столицата.

Чух трептене на крила през прозореца /  I heard a flutter of wings at the window

Съвместният проект на три млади художнички – София Грънчарова, Марта Джурина и Мария Налбантова ще бъде представен от 16 до 30 март 2021 г. в столичната галерия за съвременно изкуство "Структура".

Началото на проекта е по покана от Ина Кънчева към трите финалистки на Национална стипендия "С усилия към звездите" в област Визуални изкуства да създадат единна работа като група и съавтори. Проектът "Чух трептене на крила през прозореца" с подчертан експериментален характер е разговор през транзитните полета на съня. Аморфността на съня като метафора за спомените и паметта.

Разговорите между младите артисти стартират в ситуация на пандемия и са повлияни от изолацията, в която реалността като че ли започва да променя "очертанията" си, силното усещане за иреалност и размиването между будност и сън. Промяната поражда много въпроси и им подсказва, че увеличават границите помежду си и асoциират с преливане на реалност в сън и сън в реалност.

Изложбата представя цялостна инсталация, в която отделните авторски позиции се сливат в един общ език. Споделеният процес между тях и обмена на идеи създава кохерентна среда. Трите художнички – София Грънчарова, Марта Джурина и Мария Налбантова започват разговори за състоянието на "сън" и го използват като инструмент за своите внушения. Те се придвижват в различни посоки на интерпретации.

Оксиморонът, закодиран в контрoлируемото заспиване с цел да се събудим, е запечатан в материала стъкло. Създадено от пясък, стъклото носи в себе си една вечна непостоянност. Неговата чупливост е асоциативно свързана с невъзможността да запомним всичко сънувано. Спорадични фрагменти от спомени, сънища и техните интерпретации. Ако разкажем една история безброй много пъти, тя винаги ли остава същата? Как функционират спомените ни? Какво се появява в сънищата ни?

 Гравирани или лакирани стъкла, на които на пръв поглед не се прочита нищо. Текстовете и рисунките са там, но могат да се видят само когато се загледаме. В сянката са закодирани парчета от разказани текстове и сънища, абзаци от съновник и откъснати от контекста им светлинни рисунки.

Привидната празнота на пространството включва всеки, който се движи в него, дори чрез хвърлената сянка на тялото директно. Паркурът на зрителя из инсталацията се диктува от светлината и сянката. Изложбата създава пространство, в което аудиторията е поканена да открие една почти невидима материя, съществуваща в агрегатното състояние на полусън.

В рамките на проекта Чух трептене на крила през прозореца /  I heard a flutter of wings at the window на 21 март, от 11:00 ч. ще бъде проведен уебинар с проф. Орлин Тодоров. Темата на онлайн събитието ще е "Психоанализа на сънищата" и ще се излъчва на живо през фейсбук каналите на PRAKTIKA, Фондация "Културни перспективи" и Галерия "Структура".

 

"Равенството е сила" – онлайн изложбата, която да си подарим

 

 

Деница Стефанова е повече момиче от града, отколкото журналист, въпреки че има 7-годишен опит зад гърба си в различни медии. Преди време решава да зареже професията и да започне да участва в нещата, които допреди само е отразявала с камера и микрофон или с диктофон и фотоапарат. Днес отново захваща познатите оръдия на труда плюс клавиатурата, за да ни покаже какво е научила от другата страна, да н...