Общество

Настана чистка в Народния театър

Поредното действие от пиесата

Настана чистка в Народния театър

Снимка: Булфото

Режисьорът Александър Морфов е уволнен дисциплинарно от Народния театър „Иван Вазов“. Освободена е и мениджърката по комуникациите Велислава Кръстева и от 1 март в театъра няма да има такава длъжност. Няма да има и пост главен режисьор, според решението на директора Васил Василев за нова структура на Народния театър.

Кръстева сама обяви напускането си. Именно нейният пост стана повод за редица бунтове в театъра. Във вихрушката от скандали оставки хвърлиха Захари Карабашлиев и Явор Гърдев. Въпреки напрежението и миналото на Кръстева в редиците на ДПС, другият кадър, който стана повод за критики за политически обвързаности, е самият директор на театъра. Той също беше част от екипа на ДПС, както и Велислава Кръстева.

Парадоксално, въпреки сътресенията и напрежението в Народния театър, актьорите запазиха мълчание и само Валери Йорданов надигна глас, че не е съгласен с освобождаването на Александър Морфов.

Самият Морфов отдавна очакваше уволнението си и открито заявяваше, че той е извършителят на атаките над вратата на Велислава Кръстева, надраскани на 2 пъти с надпис „Офис на ДПС“. Морфов обаче запазва категоричната си позиция, че мястото на политиката не е в театъра, а самият той не се чувства застрашен да работи това, което може най-добре.

Народният театър направи някои дръзки промени като вдигна заплащането на екипа си, дори раздаде щедри бонуси за Коледа, с което донякъде би могло да се обясни мълчанието на екипа в създалия се напрегнат вътрешноведомствен климат през последните месеци. На този фон театърът повиши цените на билетите, направи някои големи представления, които привлякоха огромен интерес като трите спектакъла с участието на Джон Малкович и Ингеборга Дапкунайте, както и представлението „Нора“.

Самият директор Василев сам се похвали, че тепърва планира да има звездни гости в театъра, след като гостуването на Джон Малкович доказа, че има пазар и за такъв вид бутикови представления. Едно от тях е представление с участието на Самуел Финци "Един кон влязъл в бар", както и неуточнен проект с македонско участие като културен мост между двете страни.

Театърът разчупи и представянето си като през лятото изнесе сцената извън театъра и я позиционира в парка, което частично осигури интерес от зрители, които през топлите сезони избягват театралните зали.

Реформите в театъра са необходими, както и допускането до нови лица, към което „Иван Вазов“ е доста закостенял през последните 10 години. Въпреки това най-гледаните представления остават именно тези на Александър Морфов, спечелил си отдавна името на скандален и провокативен, макар да не е правил нищо по-различно през последните години.