ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Малката черна рокля на Коко Шанел навършва 90 години

Малката черна рокля на Коко Шанел навършва 90 години

През 1926 година във Vogue се появила тази рисунка на Коко Шанел, с която тя останала в историята на модата. Днес всички имаме подобна рокля в гардероба си, но малцина знаят, че Коко Шанел не е измислила малката черна рокля. Тя обаче направила нещо повече – създала легендата. Малката черна рокля била създадена доста преди Коко и през 20-те години на миналия век станала достатъчно популярна, за да може дизайнер с визия като Шанел да я превърне в легенда. А историята е много по-дълга.

Всичко започнало с модата на черния цвят. Още през ХVІ-ти век на територията на днешна Италия (къде другаде) миланските и венецианските търговци демонстрирали богатството си като носели черни дрехи. По онова време скъпите черни тъкани не избелявали, стрували много скъпо и всички модно облечени мъже ходели в черно. Италианците не просто направили актуален този цвят – те измислили ефектни комбинации от различни материи. Например на картината на Аниоло Бронзино по-долу, младият мъж е облечен с черен жакет с разрези, под които ефектно се показва подплатата. Винаги можем да разчитаме на италианците да демонстрират стил и модно въображение.

В средата на ХІХ-ти век императрица Евгения, която била испанка по произход, въвела на мода черното и типично испанските кройки с волани, дантелени шалове и черни рокли, които се казвали с романтични испански имена като „Алхамбра“, „Мадрид“, „Ескориал“.За Шанел черният цвят означавал и още нещо. Това бил цвета на нейното детство. Тя криела произхода си толкова грижливо, че и до днес много епизоди от ранните й години са само догадка, но със сигурност се знае, че първите й години минали в приют. Черната рокля, която през 20-те години била très Chanel преповтаряла досущ униформите на възпитаничките на манастирските приюти – черни чорапи, бели маншети и бяла якичка. С тези дрехи децата ставали напълно еднакви. Това била възможно най-демократичната униформа, едновременно семпла и уместна както денем, така и вечер. Именно този огромен потенциал на черните рокли използвала Коко.

Преди нея, обаче, с точно такива рокли в обществото се появявали известните на цял Париж принцеса Люсиен-Мюра и мадам Патри. Дори в самия Vogue дами в черни рокли се появявали още от началото на 20-те, съпроводени неизменно с ласкави отзиви като този: „Благородната простота си остава основно правило за елегантните дами.“

Вариантът на малката черна рокля на Шанел се появил в октомврийския брой на Vogue през 1926 година. Роклята била с грижливо измислена кройка и отлично съчетани бижута. На другия ден не се случила революция, Коко не станала звезда за една нощ. Все пак тя била много по-талантлива от съперниците си и успяла да наложи именно своята малка черна рокля. Отнело й около две десетилетия, но тя упорито повтаряла, че това е униформата на жените с вкус. И станало така, че след като подобни рокли преди Коко шиели и Пату, и Дрекол, и Вионет, и Ланвен и Лили Райх, светът запомнил само нейната. Малката черна рокля на великата Коко.

Родена с „риза“ (увита в плацентата), което навсякъде по света е знак за голям късмет. Майка й четяла в болницата „Време разделно“ и я кръстила Елица. Нашата Елица обича да се смее – случвало се е много пъти приятели да я разпознават по смеха – идва от другия край на заведението. Така е научена вкъщи – сдържа гласа си, когато е ядосана, но никога не спи...