Ретро

Мария Калас, легендата

"Не съм ангел и не претендирам, че съм. Това не е моя роля. Но не съм и дявол. Аз съм жена и сериозен артист и искам да бъда оценявана като такава."

Мария Калас, легендата

"Не съм ангел и не претендирам, че съм. Това не е моя роля. Но не съм и дявол. Аз съм жена и сериозен артист и искам да бъда оценявана като такава."

Мария Калас е име, което познават не само любителите на оперното изкуство. Разбира се, може би за широката публика тя е по-известна с връзката си с Аристотел Онасис, отколкото с изпълнението си в Tosca, но благодарение и на двете – на личния си живот и на таланта си, Мария Калас е една от иконите на XX век.

Родена е през 1923 г. в Ню Йорк в семейство на гръцки имигранти. Мария започва да взима уроци по пиано, но скоро разбира, че истинската й страст е пеенето. През 1937 г. родителите й се разделят и тя заминава заедно с майка си за Атина. Там Мария завършва Кралската музикална академия, а първата й поява на сцена е училищна постановка на Cavalleria Rusticana. Следва дебютът й в Кралската опера в постановка на Boccaccio.

След Втората световна война Мария се връща в Ню Йорк, но не намира там работа. Заминава за Италия, където среща богатия индустриалец Джовани Менегини, за когото се омъжва. Дебютът й на италианска сцена е през 1947 г. в Arena di Verona, в La Gioconda. Следват години, в които славата й расте успоредно на имиджа й на претенциозна и непокорна оперна дива. През 1954 г. Калас прави своя американски дебют в Norma. След три години на бляскав успех, кариерата й започва да запада, едновременно с брака й. Скандалите и медийното внимание я следват по петите, където и да отиде, особено по време на бурната й афера с гръцкия милиардер Аристотел Онасис. [[more]] Гласът на Калас е предмет на спорове и до днес. Мнозина го намират за вълшебен, но и мнозина смятат, че е дразнещ и грозен като звучене. Така или иначе, той е характерен, едно от най-важните качества за оперна звезда от нейния ранг. За съжаление все по-често Калас губи чистотата на гласа си и ангажиментите й стават все по-редки. Последното й появяване на оперна сцена е в Лондонската Covent Garden през 1965 г. Последните си години Мария Калас изживява в Париж, където я застига новината за брака на Онасис с Жаклин Кенеди. Мистериозно умира през 1977 г. в самотния си парижки апартамент. Подобно на други легендарни жени – в самота.

Остават незабравимите й изпълнения в Tosca, Madam Butterfly, Carmen, Norma, споменът за харизматичната й личност и големият спор за гласа й, който остава неразрешен и до днес.

 

Save