Ретро

Французойката, която правела жените неотразими

Онова, с което Огюста Бернар останала в историята на модата, били вечерните рокли, които тя измисляла и шиела.

Снимките на жените преди век – сериозни, с идеално подредени коси, изящни до невъзможност. Каква е тайната им? Определено не са били до една слаби, грациозни и високи, просто са носели дрехи, в които са изглеждали такива. Жените преди век имали на разположение дрехи, ушити специално за тях, дори буквално върху тях. Роклите им стояли толкова добре и така подчертавали достойнствата им, че ефектът бил потресаващ. Тези изумителни рокли били създадени от една французойка на име Огюста Бернар, която била толкова масово копирана от съвременниците си, че в крайна сметка се разорила и била принудена да закрие ателието си. Роклите, които създала, обаче се копират и до днес. [[quote:0]] Огюста Бернар се родила през 1886 г. в Прованс и, подобно на много от моделиерите от онази епоха, от съвсем ранна възраст започнала работа като обикновена шивачка в местното ателие. Основната дейност на ателието, разбира се, била да копира дрехите на прочутите парижки дизайнери. През 1919 г. Огюста Бернар открила свой собствен салон в Биариц, където започнала да предлага на богатите курортисти красиви и перфектно ушити рокли.

Името и фамилията на Огюста Бернар били много разпространени и, за да не стават обърквания, тя кръстила модната си къща с двете си имена, изписани слято – "Огюстабернар". По-късно това станало доста популярно, има и други известни ателиета, кръстени по този начин – например "Луизбуланже". Самата Огюста била много скромна, нямала никакъв интерес към светския живот, винаги била облечена със съвсем семпъл, но перфектно ушит костюм, не се притеснявала да работи в ателието си наравно с шивачките, да взема лично проби на клиентките или да прави корекции на дрехите коленичила на земята. [[quote:1]] Онова, с което Огюста Бернар останала в историята на модата, били вечерните рокли, които тя измисляла и шиела. Нейното убеждение било, че всякакви бродерии, волани и украшения са излишни, достатъчна е просто перфектно скроена рокля, най-често на верев, за да пада по тялото идеално. Огюста работела с най-качествени материи, като често поставяла отзад малък шлейф от съвсем тънък плат, което било много ефектно. Изобщо запазена марка на "Огюстабернар" били вечерните рокли, които отпред изглеждали съвсем семпли и почти без деколте, а отзад имали дълбок гол гръб и сложно вързана панделка ниско долу.

Съвременниците й казвали, че роклите разкриват повече от бански костюм. Особено ценени били тези модели в Холивуд, както и сред европейската аристокрация, защото върху тях диамантите стояли страхотно, никакви детайли не разсейвали вниманието от бижутата. Идея на Огюста било и носенето на диамант отзад на гърба. [[more]] Световната слава на Огюста Бернар започнала през 1932 г., когато нейната вярна клиентка маркиза де Пари спечелила в Сейнт Мориц конкурс за най-елегантен тоалет. Нейната рокля от фино сребърно ламе била провъзгласена от Vogue за рокля на годината. Ателието на Огюста имало клиенти от цял свят, много от тях – от Северна и Южна Америка, и след Великата депресия те не можели да плащат сметките си. Освен това законът не защитавал авторското право в модата и роклите на Огюста били копирани масово от всичките й колеги. Така, в разгара на славата си, през 1934 г. тя затворила своя салон по финансови причини.

Днес са запазени само няколко рокли на Огюста Бернар. Но красивите вечерни тоалети с ефектен гол гръб са все така популярни и все така правят жените неотразими.