ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Жените в сянка

Знаете ли, че най-големите гении мъже са били изцяло подкрепяни от жени, независимо дали те са били техни съпруги, любовници или дори прислужници. Но не си мислете, че това е било само от любов или уважение. По-скоро причината е, че обществото от векове внушава, че жените трябва да жертват себе си в името на семейството и дома, а ако поискат нещо повече, то трябва да си го заслужат.

Марта Фройд например не само че приготвя дрехите, които Зигмунд Фройд всяка сутрин облича, но дори слага паста за зъби на четката му. Прислужницата на Марсел Пруст на име Селест не само ежедневно носи кафе, кроасани, вестници и поща на сребърен поднос, но и винаги е на разположение да разговаря с френския писател, понякога с часове. Някои жени се споменават в биографиите на великите само с това си "качество", че умеят да се примиряват. Добър пример е съпругата на Карл Маркс, чието име така и не се споменава в нито една от книгите, които разказват за живота на гениалните мъже през епохите. Тя живее в мизерия с трите си деца, докато Маркс прекарва дните си в писане в Британския музей.

Густав Малер се жени за млада обещаваща композиторка на име Алма, като след сватбата ѝ забранява да създава музика, като заявява, че в едно семейство може да има само един композитор. От Алма се очаква, да поддържа домакинството, да мълчи вкъщи, да придружава Густав на дълги безшумни разходки, докато музиката се "ражда" в главата му. Тя седи с часове на някой неудобен клон или на тревата, като не смее да го смущава. В дневника си Алма оплаква съдбата си и негодува, че от талантливата любима много бързо е принизена до нивото на домакиня. 

За разлика от мъжете, представители на литературата, музиката и изкуството, даровитите жени често лавират между таланта и очакванията на другите към тях, и семейните задължения.

Жорж Санд например винаги работи късно през нощта, навик придобит още в тийнейджърските ѝ години, когато се грижи за баба си. Американската писателка от 20-те Франсин Проуз съобразява графика си на писане изцяло с ежедневието на децата си, а носителката на Нобелова награда Алис Монро пише на пресекулки между домакинските задължения и грижата за децата. 

Дори викторианският писател Антъни Тролъп, който успява да напише всяка сутрин цели 2000 думи до 8 часа сутринта, най-вероятно е придобил този навик заради майка си, която започва да пише на 53 години, за да подкрепи болния си съпруг и шестте им деца. Тя става в 4 часа сутринта, за да завърши работата си навреме и да сервира семейната закуска.

Вирджиния Улф си представя какво би станало, ако Шекспир се беше родил жена или ако поне имаше еднакво надарена сестра. Жената Шекспир, пише Улф, никога нямаше да има времето или способността да развие своя гений – за нея училището щеше да бъде забранено, очакванията – да се омъжи за млада, а ако не се подчини, би била заплашена от побой. Според Улф, сестрата на Шекспир, въпреки страхотните си дарби, би свършила или луда, или мъртва. Но това още не е краят

Има още...

Иглика е едно почти пораснало момиче, което е влюбено в големия град и китните му дворчета. Израснала е в София с много приятели, мирис на липа и срещи в парка. Не престава да вижда по улиците познати лица, които ѝ припомнят за неспирните приключения в града и околностите му. В момента дели живота си между Загреб и София, като не пропуска и лятото на морето. Навсякъде се чувства доб...