ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Работилница за музикални ценители

Работилница за музикални ценители
СПОДЕЛЕТЕ ТАЗИ СТАТИЯ

Тя е от шепата хора в България, които ежедневно полагат усилия да помогнат на родителите да активират радара в своите деца за това кое е стойностно и кое - безвкусно, кое е автентично и кое - жалък сурогат. Тя е Мария Момирова – дългогодишен музикален педагог, хоров диригент и основател на първата в България бебешка музикална работилница "Прощъпулник".

Идеята за работилницата й хрумва, след като посещава заедно с по-големия си син подобни занимания в Лондон. Първата софийска група стартира през юни 1998 г. Оттогава в продължение на почти 20 години през работилницата са минали стотици хлапета на възраст между 6 месеца и 3 годинки. Днес едночасовите занимания се провеждат в четвъртъците, петъците и съботите на две места в София – в залата на ателие-книжарница "Къща за птици" и в енорийския център на храма "Покров Богородичен".

Хъсът на всеотдайната Мария, който не стихва вече толкова години, идва от опита, че качественото изкуство има директно въздействие върху малките деца. За необяснимата сила на музиката свидетелстват и резултатите от различни експертни проучвания. Едно от тях например показва, че мелодии, които са стигали до бебето още в майчината утроба през 7-ия месец, са разпознавани от него в продължение на месеци, след като е дошло на белия свят.

Какво дават на децата заниманията в твоята музикална работилничка?

Разбира се, задължително е тук да им е забавно, но това не е мястото, където ще ги водим само за забавление. Това е място, където се научаваме да общуваме с децата си по още един, различен начин.

Много държа на това родителите да са най-активният елемент в това занимание, защото все по-често се наблюдава тенденцията вкъщи родителят просто да пусне на детето ютюб с някакви песнички, които се въртят. Така го няма "живият участник" в песента, далеч не е същото. Някои майки ми казват: "Ама аз пея толкова фалшиво, защо да го обърквам?!". Обяснявам им, че за детето няма по-красив и по-нежен глас от този на майката. Няма никакво значение дали майката, която идва тук, пее вярно. Детето попива чистата интонация от пианото, от мен, от други пеещи майки, но възторгът и радостта, с които майка му пее, не могат да бъдат заместени с нищо друго. 

Това не е някакъв инкубатор за таланти, а място, където се стараем да създаваме публика с добър музикален вкус.
Тук не се борим да откриваме музикални гении, това не е някакъв инкубатор за таланти, както някои твои колеги журналисти нарекоха работилницата, а място, където се стараем да създаваме публика с добър музикален вкус; да изграждаме рефлекс в детето коя музика е хубава. И за да постигнем това, прилагаме не някаква строга дидактика, която не само че не е препоръчителна, но е и невъзможна за тази ранна възраст, а въздействаме чрез естествения за малкото дете стремеж да имитира и чрез заложеното в него чувство за ритъм.

На какво най-много държиш при подбора на детските песнички?

Имам големи изисквания към детските песни. Звуковият пазар е залят, но една малка част от предложеното е действително подходящо за най-малките. Например, особено държа на красивата, запомняща се мелодия.

Имам големи изисквания към детските песни. Държа да развивам слуха на децата към класическата музика и към автентичния български фолклор.
Държа и да развивам слуха на децата към класическата музика и към автентичния български фолклор. Има прекрасни народни песни, подходящи за най-малките – за дните от седмицата, за различни дейности и т.н. Забелязвам, че в днешното поколение майки сякаш е атрофирал усетът към неравноделните български тактове.