ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Скандалът с българския избор за Оскар стигна до световните медии

Скандалът с българския избор за Оскар стигна до световните медии

снимки: "Страх"

Понякога това, което се случва у нас, придобива такива мащаби, че получава силен отзвук и сред световната публика. Заглавието „Скандал с избора на българската номинация за Оскар“ се появи в един от най-големите филмови сайтове Deadline Hollywood.

Автор на статията е българката Нели Андреева, която живее и работи в Лос Анджелис и е един от двамата главни редактори на изданието. Статията посочва, че изборът на българската номинация води до "редица обвинения в балканската страна – от нелегитимен вот до системен расизъм, сексизъм и отричане."

В нея се проследява скандалът от самото начало, като се цитира гневният пост на Теодор Ушев  във Фейсбук. Изданието посочва Ушев като "най-успешният от седемте души в комисията за подбора и член на Американската филмова академия, тъй като анимационният му късометражен филм „Сляпата Вайша“ получи номинация за „Оскар“ през 2016 г."

В статията се казва: "Ушев постави под въпрос протичането на процедурата за избора, която трябваше да включва дискусия между седемте членове на комисията относно четирите филма, стигнали до финалния етап. Той разкри, че само петима от седемте - включително и той - са присъствали и са участвали в дискусията, като другите двама са гласували чрез пълномощник". Именно тези два гласа, подадени предварително, са определили резултата от оспорваната надпревара между "Страх" и "Жените наистина плачат".

 

"Окончателното гласуване беше 4:3 в полза на "Страх", разкри Ушев. "Ако обаче бяха преброени само гласовете на присъстващите и участвали в дискусията, "Жените наистина плачат" щяха да спечелят с 3:2."

От Deadline пишат, че единият от двамата отсъстващи членове е бил достъпен и разговарял с останалите членове по телефона от болницата, където бил за операция, но "другият се бил скрил", по думите на Ушев, "на място без обхват или интернет". 

Изданието се позовава и на следваща публикация, в която Ушев е посочил, че само един български филм, предложен за „Оскар“ през последните 30 години — "Писмо до Америка" през 2001 г., е режисиран от жена. Той твърди, че два скорошни филма на български режисьорки - "Виктория" и "Безбог", биха могли да се представят добре в надпреварата за „Оскар“, но са били отхвърлени от вътрешната комисия за подбор, въпреки че са били в програмата съответно на водещите фестивали в Сънданс и Торонто.

"Предмет на критика беше и съставът на тазгодишната селекционна комисия, в която бяха включени пет мъже и две жени, въпреки че една от двете дами, Светла Ганева, се изказа публично, като отхвърли обвиненията на Ушев и разкри че е гласувала за „Страх“, който тя "харесва повече в професионален план", пише Deadline. Изданието цитира и изказване на режисьорките на "Жените наистина плачат" Казакова и Милева в социалната мрежа— те смятат, че заедно с Бакалова са били „наказани“ и пишат, че сред четиримата гласували против тях има и бивши агенти на ДС.

В отговор на критиките на Ушев, председателят на комисията за подбор, кинокритикът проф. Божидар Манов, възрази срещу обвинението в системен расизъм и нарече "Страх", в който е представен чернокож герой, "най-антирасисткият български филм".

Изданието посочва, че това не е е първият случай, в който българската селекция за „Оскар“ е оспорена. Решението от 2014 г. също провокира реакции и въпроси. Става дума за избора на "Българска рапсодия" на Иван Ничев пред "Виктория" на Майя Виткова.

Тео Ушев: Българското кино продължава да се води от архаични и съмнителни принципи и авторитети

Обичам устойчивото във всичко – в начина на живота, в разумното хранене, както и във взаимоотношенията с хората. Харесва ми да чета, но не за да избягам от реалността, а за да намеря начини да я направя по-хубава. Опитвам се да гледам от слънчевата страна на живота с щипка самоирония, усмивка и развълнувани очи.